2015-03-30

Pośrednik okiem socjologa

Z okazji Dnia Pośrednika o naszej profesji rozmawiamy z socjologiem, Dominikiem Owczarkiem.
 

Dlaczego profesja pośrednika nieruchomości, doceniana na zachodzie Europy, cieszy się w Polsce niezbyt dobrymi konotacjami?
 

W Polsce w dalszym ciągu mamy niski poziom zaufania społecznego, co wyraża się także w małym zaufaniu do niektórych profesji. Może być to związane z faktem, że w naszym codziennym życiu często jesteśmy zarzucani różnymi ofertami sprzedaży produktu lub usługi czy wygranej nagrody, a w mediach słyszymy o licznych przypadkach nadużyć. Niełatwo w takim kontekście zbudować  pozytywny wizerunek pośrednika nieruchomości. Często są oni postrzegani stereotypowo, a niektóre osoby mogą mieć pewne uprzedzenia. Innym czynnikiem może być fakt, że w dalszym ciągu w Polsce wiele osób stara się minimalizować wszelkie wydatki, a pośrednictwo – w jakimkolwiek branży – kojarzy się z dodatkowymi, zbędnymi kosztami transakcji. Niedoceniane są korzyści płynące z pośrednictwa tj. dostęp do informacji, większa płynność transakcji, doradztwo w dopełnieniu wszystkich formalności. Pośrednicy nieruchomości postrzegani są w pryzmacie tych dodatkowych kosztów, a łatwość przebiegu transakcji wciąż nie wydaje się dla przeciętnego Kowalskiego wystarczającą wartością, by za nią dodatkowo płacić. Z inną sytuacją mamy do czynienia w przypadku klientów biznesowych, dla których czas i transparentność  procesu mają dużo większe znaczenie.
 

Jacy kandydaci mogą najlepiej poradzić sobie w tej profesji?
 

Kluczowy wydaje się pewien zestaw umiejętności, które idą ze sobą w parze. Najważniejsze wydają mi się kompetencje społeczne wyrażające się w umiejętności komunikowania się z osobami o różnych profilach osobowościowych, umiejętności negocjacyjne, a także perswazyjne. W kontekście poprzedniego pytania na drugim miejscu postawiłbym wiarygodność i rzetelność polegające na tym, że obiektywie przedstawiana jest oferta i komunikowane są wszystkie niezbędne informacje związane z nieruchomością i transakcją – szczególnie te, które mogą być w przyszłości problemem. Nie bez znaczenia jest przygotowanie profesjonalne, które pozwala kompetentnie przeprowadzić klienta przez cały proces transakcyjny. Wielość kontaktów z klientami i ofert wymaga doskonałych umiejętności organizacyjnych. Z racji na globalizujący się rynek coraz częściej niezbędna wydaje się znajomość języków obcych. Przydatna jest także umiejętność sprawnego posługiwania się nowymi technologiami.

Photo credit: Alan Cleaver / Foter / CC BY


Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.

+48 22 626 pokaż!

Wypełnij poniższy formularz:

Czy ten wpis okazał się przydatny? Udostępnij znajomym


Wyślij wiadomość mailem

Czy ten wpis okazał się przydatny?
Wyślij znajomym!


Wyślij wiadomość mailem

Nasi klienci powiedzieli

Z wdzięcznością informuję Dyrekcję Metrohouse w Warszawie, że wyjątkowo dobrze układa się moja współpraca w sprawie sprzedaży i kupna mieszkania z Panią Bożeną Gwiazdowską – Waszym pośrednikiem. Jest to osoba niezwykle uczynna, życzliwa i kompetentna. Moja współpraca na zasadzie umowy otwartej trwa nadal. Dziękuję

— Irena, Warszawa