2023-03-13
Jak przygotować mieszkanie na sprzedaż?
Zainteresowani zakupem nieruchomości mają pewne oczekiwania. Ogromny wpływ na to, czy wezmą pod uwagę Twoje mieszkanie, ma pierwsze wrażenie. Po wejściu do nieruchomości i rozpoczęciu oglądania poszczególnych pomieszczeń powinni dostrzec coś, co zachęci ich do bliższego zapoznania się z ofertą. Sprawdź, co zrobić, aby przygotować mieszkanie na sprzedaż bez ponoszenia wysokich kosztów.
Mieszkanie – jak je przygotować do sprzedaży?
Jeśli masz nieruchomość, którą chcesz sprzedać, przygotuj ją do zaprezentowania potencjalnym kupcom. Oczywiście, nie musisz nic robić, ale jeśli się zaangażujesz, prawdopodobnie szybciej sprzedasz lokal i otrzymasz za niego wyższą kwotę. Jak powinno wyglądać przygotowanie mieszkania na sprzedaż bez ponoszenia wysokich kosztów?
1. Podstawowy remont – odświeżenie lokalu
Po latach użytkowania mieszkania na ścianach prawdopodobnie pojawią się widoczne zabrudzenia. Mimo że to drobny defekt, może zniechęcić zainteresowanych. Aby tego uniknąć, najlepiej odśwież ściany. Wybierz jasne kolory, które rozświetlą i optycznie powiększą wnętrza.
Na przemalowanie ścian zdecyduj się również wtedy, gdy ich kolor jest odpychający, ostry, mocno rzuca się w oczy i nie do końca pasuje do stylu wykończenia pomieszczenia. Konkretna barwa może Ci się bardzo podobać, ale jeśli zależy Ci na sprzedaży, wybierz uniwersalne kolory.
2. Posprzątaj mieszkanie
Nie umawiaj się na prezentację nieruchomości, jeżeli w lokalu panuje nieporządek. Czasami trudno zapanować nad bałaganem – szczególnie, jeśli masz dużą rodzinę. Warto solidnie przygotować mieszkanie do oględzin. Zrezygnuj z dużej liczby dodatków – to może przytłaczać oglądającego i optycznie zmniejszać wnętrze. Zdejmij z mebli prywatne zdjęcia i wpuść do pomieszczeń jak najwięcej światła – nie zasłaniaj okien firankami czy zasłonami.
Jeśli masz ładną, dobrze utrzymaną podłogę, nie zostawiaj na niej dywanu. Pozbądź się również tych elementów, które są zniszczone, np. obrusy czy zasłony. Na czas sprzedaży możesz na ich miejsce umieścić tanie, ale atrakcyjne wizualnie zamienniki.
3. Zadbaj o atrakcyjny zapach
Załóżmy, że zainteresowany jest osobą niepalącą i wchodzi do mieszkania, które bardzo mu się spodobało na podstawie zdjęć. Z opisu wynika, że jest idealne, ale od razu po wejściu do niego czuć dym papierosowy. W tym momencie oglądający zastanawia się, jak się go pozbędzie i czy to w ogóle możliwe? Wtedy entuzjazm opada i z każdym kolejnym krokiem zaczyna analizować, czy dokonał dobrego wyboru.
Jeśli sprzedajesz mieszkanie, zwróć uwagę na zapach. Swąd dymu papierosowego oraz elementy wyposażenia, które zmieniły od niego kolor, nie zachęcą do zakupu. Dlatego lepiej zacznij się przygotowywać do sprzedaży dużo wcześniej – w przeciwnym wypadku licz się z uzyskaniem niższej kwoty, niż wynosi cena rynkowa podobnego lokalu. Przed oględzinami zawsze przewietrz pomieszczenia i skorzystaj z odświeżacza. Warto umieścić pachnące kwiaty w wazonie.
4. Napraw usterki
Zainteresowany dzwoni do drzwi, ale okazuje się, że dzwonek nie działa. Próbuje te drzwi zamknąć, ale coś się zacina. Przechodzi do kolejnego pomieszczenia i napotyka na wypadające klamkę. W kuchni z kranu kapie woda. Jakie wrażenie odniesie zainteresowany? Raczej wyłącznie negatywne. Może się zastanawiać, jakie niespodzianki na niego czekają, kiedy zacznie szczegółowo sprawdzać lokal. Koniecznie napraw wszystkie usterki. Nie ograniczaj się do prowizorycznych działań – zrób to porządnie. Nie musisz wymieniać uszkodzonych elementów na bardzo drogie – wybierz rozwiązania średniej jakości. Wystarczy samo to, że działają.
Napraw również usterki w meblach. Opadające drzwiczki, mimo że stanowią zaledwie drobny defekt, nie wywołają pozytywnego wrażenia. Usunięcie usterki zajmuje przeważnie kilka minut, ale może zrobić różnicę.
5. Zadbaj o balkon
Duży balkon z pięknym widokiem może być ogromną zaletą mieszkania i przemawiać za zakupem. Jeśli jednak zainteresowany zobaczy na nim stertę nieuporządkowanych rzeczy, brudne ściany i dziurawy daszek, to trudno o pozytywne odczucia. Balkon jest mały? Pokaż zatem, jak optymalnie można wykorzystać jego powierzchnię. Ustaw tam niewielkie mebelki, na stoliku połóż obrus i flakon z kwiatami. Umieść tam również donice z ziołami.
6. Usuń z mieszkania to, co zbędne
Zagracone wnętrze nigdy nie robi pozytywnego wrażenia i może wręcz wskazywać, że coś próbujesz ukryć. Po odsunięciu meblościanki, obejmującej całą ścianę, kupujący może zobaczyć brudne ściany, na których rozwija się pleśń. Są na nich plakaty, obrazy i przeróżne dekoracje? Pokrywają ścianę w całości? Lepiej je zdejmij. Postaw na przestronność i funkcjonalność wnętrza.
7. Pokaż okna
Nie ukrywaj ich zasłonami czy firankami, ale jednocześnie solidnie przygotuj je do prezentacji – muszą być czyste. Okna są jednym z najważniejszych elementów, na które klienci zwracają uwagę. Jeśli są stare i wymagają wymiany, to czeka ich spory wydatek i problematyczny remont. Dlatego licz się z tym, że w takim przypadku mogą oczekiwać atrakcyjniejszej ceny. Z drugiej strony inne parametry czy elementy mieszkania mogą podbić jego wartość.
8. Posprzątaj piwnicę
Dla wielu klientów pomieszczenie na rowery, wózek czy torby podróżne jest niezbędne. Możesz mieć dużą, pojemną piwnicę, ale jak to często bywa – całkowicie zagraconą. Jeśli od podłogi do sufitu jest zastawiona rzeczami, to trudno ocenić jej wielkość. To idealny moment na porządki. Pozbądź się zbędnych rzeczy. Dzięki temu łatwiej pójdzie Ci późniejsza przeprowadzka.
9. Doprowadź do porządku łazienkę
Stan tego pomieszczenia ma duży wpływ na decyzję zainteresowanego. Jego remont jest czasochłonny, problematyczny i kosztowny, dlatego klienci docenią, że nie będą musieli przeprowadzać generalnych zmian. Nie sprawisz, że stare kafelki będą wyglądać idealnie, ale na pewno poprawisz wygląd pomieszczenia, jeśli zadbasz o czystość. Wyczyść armaturę, lustra, glazurę i fugi. Niedopuszczalna jest pleśń na ścianie czy rdza na wannie – to problemy, które musisz wcześniej rozwiązać. Usuń wszystkie zbędne akcesoria – pozostaw minimalną liczbę przedmiotów codziennego użytku.
10. Udrożnij zapchane odpływy
Przeważnie przyczyną takiego problemu jest osad z mydła i włosy. Być może nie pojawia się ciągle, ale co jeśli przydarzy się akurat wtedy, gdy będziesz prezentować mieszkanie? Nie dopuść do tego! Przeważnie unikniesz pomocy specjalisty – możesz wykorzystać gumowy przepychacz, sprężynę hydrauliczną lub ewentualnie środki udrożniające.
11. Zwróć uwagę na wygląd klatki schodowej przed drzwiami
Zanim zainteresowany wejdzie do mieszkania, może zwrócić uwagę na to, co zobaczy przed nim. Zadbaj tam o porządek. Przygotowanie mieszkania na sprzedaż powinno obejmować posprzątanie w tym miejscu. Umieść tam wycieraczkę, na drzwiach zawieś numer lokalu. Drzwi te są stare i zniszczone? Weź pod uwagę ich przemalowanie. Będzie to kosztować znacznie mniej niż wymiana. Przetrzyj przycisk dzwonka, umyj podłogę. Nie masz większego wpływu na ogólny stan klatki schodowej, ale już jak najbardziej na powierzchnię obok Twoich drzwi. Nie będzie Cię to kosztować ani dużo czasu, ani pieniędzy.
12. Zwalcz szkodniki
Przeróżne robactwo i szkodniki mogą stanowić prawdziwą zmorę, z którą nie łatwo sobie poradzić. Jeśli zainteresowany mieszkaniem trafi w Twoim lokalu na moment, w którym się uaktywnią, to ma argument, żeby nie brać pod uwagę tej nieruchomości. Najczęściej robactwo pojawia się w okolicy kosza na śmieci, pod zlewem, na półkach kuchennych czy też w szafach z ubraniami.
Na wszystkie owady znajdziesz jakąś metodę – są różne środki. Natomiast warto rozwiązać ten problem, gdyż robactwo pozostawia ślady w postaci odchodów, martwych osobników i specyficznego zapachu.
13. Mieszkanie na sprzedaż – podsumowanie
Przygotowanie mieszkania na sprzedaż wymaga czasu, ale warto zająć się tą kwestią na poważnie. Podejmując drobne wysiłki, możesz przyspieszyć sprzedaż oraz uzyskać wyższą kwotę – powyżej ceny rynkowej, nie ponosząc przy tym wysokich kosztów.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).