2023-03-13
Jak przygotować mieszkanie na sprzedaż?
Zainteresowani zakupem nieruchomości mają pewne oczekiwania. Ogromny wpływ na to, czy wezmą pod uwagę Twoje mieszkanie, ma pierwsze wrażenie. Po wejściu do nieruchomości i rozpoczęciu oglądania poszczególnych pomieszczeń powinni dostrzec coś, co zachęci ich do bliższego zapoznania się z ofertą. Sprawdź, co zrobić, aby przygotować mieszkanie na sprzedaż bez ponoszenia wysokich kosztów.
Mieszkanie – jak je przygotować do sprzedaży?
Jeśli masz nieruchomość, którą chcesz sprzedać, przygotuj ją do zaprezentowania potencjalnym kupcom. Oczywiście, nie musisz nic robić, ale jeśli się zaangażujesz, prawdopodobnie szybciej sprzedasz lokal i otrzymasz za niego wyższą kwotę. Jak powinno wyglądać przygotowanie mieszkania na sprzedaż bez ponoszenia wysokich kosztów?
1. Podstawowy remont – odświeżenie lokalu
Po latach użytkowania mieszkania na ścianach prawdopodobnie pojawią się widoczne zabrudzenia. Mimo że to drobny defekt, może zniechęcić zainteresowanych. Aby tego uniknąć, najlepiej odśwież ściany. Wybierz jasne kolory, które rozświetlą i optycznie powiększą wnętrza.
Na przemalowanie ścian zdecyduj się również wtedy, gdy ich kolor jest odpychający, ostry, mocno rzuca się w oczy i nie do końca pasuje do stylu wykończenia pomieszczenia. Konkretna barwa może Ci się bardzo podobać, ale jeśli zależy Ci na sprzedaży, wybierz uniwersalne kolory.
2. Posprzątaj mieszkanie
Nie umawiaj się na prezentację nieruchomości, jeżeli w lokalu panuje nieporządek. Czasami trudno zapanować nad bałaganem – szczególnie, jeśli masz dużą rodzinę. Warto solidnie przygotować mieszkanie do oględzin. Zrezygnuj z dużej liczby dodatków – to może przytłaczać oglądającego i optycznie zmniejszać wnętrze. Zdejmij z mebli prywatne zdjęcia i wpuść do pomieszczeń jak najwięcej światła – nie zasłaniaj okien firankami czy zasłonami.
Jeśli masz ładną, dobrze utrzymaną podłogę, nie zostawiaj na niej dywanu. Pozbądź się również tych elementów, które są zniszczone, np. obrusy czy zasłony. Na czas sprzedaży możesz na ich miejsce umieścić tanie, ale atrakcyjne wizualnie zamienniki.
3. Zadbaj o atrakcyjny zapach
Załóżmy, że zainteresowany jest osobą niepalącą i wchodzi do mieszkania, które bardzo mu się spodobało na podstawie zdjęć. Z opisu wynika, że jest idealne, ale od razu po wejściu do niego czuć dym papierosowy. W tym momencie oglądający zastanawia się, jak się go pozbędzie i czy to w ogóle możliwe? Wtedy entuzjazm opada i z każdym kolejnym krokiem zaczyna analizować, czy dokonał dobrego wyboru.
Jeśli sprzedajesz mieszkanie, zwróć uwagę na zapach. Swąd dymu papierosowego oraz elementy wyposażenia, które zmieniły od niego kolor, nie zachęcą do zakupu. Dlatego lepiej zacznij się przygotowywać do sprzedaży dużo wcześniej – w przeciwnym wypadku licz się z uzyskaniem niższej kwoty, niż wynosi cena rynkowa podobnego lokalu. Przed oględzinami zawsze przewietrz pomieszczenia i skorzystaj z odświeżacza. Warto umieścić pachnące kwiaty w wazonie.
4. Napraw usterki
Zainteresowany dzwoni do drzwi, ale okazuje się, że dzwonek nie działa. Próbuje te drzwi zamknąć, ale coś się zacina. Przechodzi do kolejnego pomieszczenia i napotyka na wypadające klamkę. W kuchni z kranu kapie woda. Jakie wrażenie odniesie zainteresowany? Raczej wyłącznie negatywne. Może się zastanawiać, jakie niespodzianki na niego czekają, kiedy zacznie szczegółowo sprawdzać lokal. Koniecznie napraw wszystkie usterki. Nie ograniczaj się do prowizorycznych działań – zrób to porządnie. Nie musisz wymieniać uszkodzonych elementów na bardzo drogie – wybierz rozwiązania średniej jakości. Wystarczy samo to, że działają.
Napraw również usterki w meblach. Opadające drzwiczki, mimo że stanowią zaledwie drobny defekt, nie wywołają pozytywnego wrażenia. Usunięcie usterki zajmuje przeważnie kilka minut, ale może zrobić różnicę.
5. Zadbaj o balkon
Duży balkon z pięknym widokiem może być ogromną zaletą mieszkania i przemawiać za zakupem. Jeśli jednak zainteresowany zobaczy na nim stertę nieuporządkowanych rzeczy, brudne ściany i dziurawy daszek, to trudno o pozytywne odczucia. Balkon jest mały? Pokaż zatem, jak optymalnie można wykorzystać jego powierzchnię. Ustaw tam niewielkie mebelki, na stoliku połóż obrus i flakon z kwiatami. Umieść tam również donice z ziołami.
6. Usuń z mieszkania to, co zbędne
Zagracone wnętrze nigdy nie robi pozytywnego wrażenia i może wręcz wskazywać, że coś próbujesz ukryć. Po odsunięciu meblościanki, obejmującej całą ścianę, kupujący może zobaczyć brudne ściany, na których rozwija się pleśń. Są na nich plakaty, obrazy i przeróżne dekoracje? Pokrywają ścianę w całości? Lepiej je zdejmij. Postaw na przestronność i funkcjonalność wnętrza.
7. Pokaż okna
Nie ukrywaj ich zasłonami czy firankami, ale jednocześnie solidnie przygotuj je do prezentacji – muszą być czyste. Okna są jednym z najważniejszych elementów, na które klienci zwracają uwagę. Jeśli są stare i wymagają wymiany, to czeka ich spory wydatek i problematyczny remont. Dlatego licz się z tym, że w takim przypadku mogą oczekiwać atrakcyjniejszej ceny. Z drugiej strony inne parametry czy elementy mieszkania mogą podbić jego wartość.
8. Posprzątaj piwnicę
Dla wielu klientów pomieszczenie na rowery, wózek czy torby podróżne jest niezbędne. Możesz mieć dużą, pojemną piwnicę, ale jak to często bywa – całkowicie zagraconą. Jeśli od podłogi do sufitu jest zastawiona rzeczami, to trudno ocenić jej wielkość. To idealny moment na porządki. Pozbądź się zbędnych rzeczy. Dzięki temu łatwiej pójdzie Ci późniejsza przeprowadzka.
9. Doprowadź do porządku łazienkę
Stan tego pomieszczenia ma duży wpływ na decyzję zainteresowanego. Jego remont jest czasochłonny, problematyczny i kosztowny, dlatego klienci docenią, że nie będą musieli przeprowadzać generalnych zmian. Nie sprawisz, że stare kafelki będą wyglądać idealnie, ale na pewno poprawisz wygląd pomieszczenia, jeśli zadbasz o czystość. Wyczyść armaturę, lustra, glazurę i fugi. Niedopuszczalna jest pleśń na ścianie czy rdza na wannie – to problemy, które musisz wcześniej rozwiązać. Usuń wszystkie zbędne akcesoria – pozostaw minimalną liczbę przedmiotów codziennego użytku.
10. Udrożnij zapchane odpływy
Przeważnie przyczyną takiego problemu jest osad z mydła i włosy. Być może nie pojawia się ciągle, ale co jeśli przydarzy się akurat wtedy, gdy będziesz prezentować mieszkanie? Nie dopuść do tego! Przeważnie unikniesz pomocy specjalisty – możesz wykorzystać gumowy przepychacz, sprężynę hydrauliczną lub ewentualnie środki udrożniające.
11. Zwróć uwagę na wygląd klatki schodowej przed drzwiami
Zanim zainteresowany wejdzie do mieszkania, może zwrócić uwagę na to, co zobaczy przed nim. Zadbaj tam o porządek. Przygotowanie mieszkania na sprzedaż powinno obejmować posprzątanie w tym miejscu. Umieść tam wycieraczkę, na drzwiach zawieś numer lokalu. Drzwi te są stare i zniszczone? Weź pod uwagę ich przemalowanie. Będzie to kosztować znacznie mniej niż wymiana. Przetrzyj przycisk dzwonka, umyj podłogę. Nie masz większego wpływu na ogólny stan klatki schodowej, ale już jak najbardziej na powierzchnię obok Twoich drzwi. Nie będzie Cię to kosztować ani dużo czasu, ani pieniędzy.
12. Zwalcz szkodniki
Przeróżne robactwo i szkodniki mogą stanowić prawdziwą zmorę, z którą nie łatwo sobie poradzić. Jeśli zainteresowany mieszkaniem trafi w Twoim lokalu na moment, w którym się uaktywnią, to ma argument, żeby nie brać pod uwagę tej nieruchomości. Najczęściej robactwo pojawia się w okolicy kosza na śmieci, pod zlewem, na półkach kuchennych czy też w szafach z ubraniami.
Na wszystkie owady znajdziesz jakąś metodę – są różne środki. Natomiast warto rozwiązać ten problem, gdyż robactwo pozostawia ślady w postaci odchodów, martwych osobników i specyficznego zapachu.
13. Mieszkanie na sprzedaż – podsumowanie
Przygotowanie mieszkania na sprzedaż wymaga czasu, ale warto zająć się tą kwestią na poważnie. Podejmując drobne wysiłki, możesz przyspieszyć sprzedaż oraz uzyskać wyższą kwotę – powyżej ceny rynkowej, nie ponosząc przy tym wysokich kosztów.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Zawiadamiamy, że administratorem Państwa danych osobowych podanych w niniejszym formularzu jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa.
Państwa dane przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na zapytanie na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 zgodnie z zasadą, która głosi, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby.
Dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza.
Odbiorcami Państwa danych osobowych będą inne podmioty działające w ramach Sieci Franczyzowej Metrohouse w celu udzielenia odpowiedzi na zapytania, których pełna lista dostępna jest pod adresem: www.metrohouse.pl/partnerzy.
Państwa dane nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy ani udostępniane organizacjom międzynarodowym.
Informujemy, że posiadają Państwo prawo dostępu do treści swoich danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Podanie przez Państwo danych osobowych jest całkowicie dobrowolne (konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości udzielenia Państwu informacji).
Pełne informacje o przetwarzaniu danych osobowych przez administratora, w tym informacje o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji znajdą Państwo w zamieszczonej powyżej Polityce Prywatności Metrohouse.
Wszelkie pytania i wątpliwości prosimy kierować do Inspektora Ochrony Danych Osobowych na adres iod@metrohouse.pl.