2015-06-30
Kto kupuje mieszkania w wakacje?

W wakacje rynek mieszkaniowy nie próżnuje. Klienci deweloperów i pośredników przeznaczają urlopy na poszukiwanie własnego M, a do zakupów przystępują gotówkowi kupujący. Z uwagi na sezon urlopowy muszą się liczyć z wydłużeniem czasu samej transakcji. Kto kupuje mieszkania w wakacje?
Z ankiety przeprowadzonej przez sieciowe biuro nieruchomości Metrohouse wynika, że zainteresowanie rynkiem mieszkań nie maleje w okresie wakacyjnym. Większość ankietowanych pośredników (64 proc.) twierdzi, że klienci przeznaczają czas urlopów na poszukiwanie własnego M. Fakt, że kupujący mają więcej czasu na poszukiwanie mieszkania nie przekłada się jednak na przyspieszenie decyzji o zakupie. Liczba mieszkań w ofercie powoduje, że przed podjęciem ostatecznej decyzji wolimy dokładnie przeanalizować dostępne oferty niż podejmować pochopne decyzje pod wpływem impulsu.
Metrohouse przygotowało listę kilku specyficznych dla okresu wakacyjnego zjawisk na rynku. Warto zapoznać się z nią, jeśli planujemy w najbliższych tygodniach dokonanie transakcji na rynku mieszkaniowym.
-
Większe zainteresowanie mieszkaniami do remontu
Wakacje to dobry czas, aby zainteresować się mieszkaniami przeznaczonymi do remontu. Statystyki sprzedażowe Metrohouse potwierdzają, że właśnie w tym okresie sprzedaje się więcej mieszkań do większego lub mniejszego odświeżenia. Dłuższy dzień sprzyja intensyfikacji prac remontowych, a prace można zaplanować tak, by zdążyć z przeprowadzką przed pierwszym dzwonkiem w szkole. Klienci posiadający takie mieszkania powinni więc zwiększyć nakłady na promocję swoich ofert.
-
Poszukiwane mieszkania pod wynajem
Lipiec i sierpień to czas, kiedy sprzedaje się więcej mieszkań pod wynajem. Jedną z grup nabywców są rodzice dzieci rozpoczynających studia w jednym z ośrodków akademickich – nie tylko w największych aglomeracjach, ale także m.in. w Białymstoku, Toruniu czy Lublinie. Częstym modelem jest zakup mieszkania dwupokojowego dla przyszłego studenta i podnajem drugiego pokoju. Takie rozwiązanie pokrywa czynsz za mieszkanie, ew. zmniejsza comiesięczne obciążenia kredytowe. Zainteresowaniem szczególnie cieszą się mieszkania zlokalizowane blisko kampusów akademickich.
-
Wycieczki po mieszkanie
Jeżeli klienci nie mieszkają na stałe w mieście, w którym chcą kupić mieszkanie, w sezonie wakacyjnym dość popularne są przyjazdy do większych aglomeracji, aby wybrać mieszkanie do zakupu. Tacy klienci z reguły poświęcają 2-3 dni na oglądanie wcześniej wyselekcjonowanych ofert i szybko podejmują decyzję o zakupie. Kolejna wizyta następuje zazwyczaj na podpisanie umowy przenoszącej własność. W opinii pośredników jest to grupa najbardziej zmotywowanych i zdecydowanych klientów.
-
Więcej klientów z gotówką
W czasie wakacji większą aktywność odnotowują klienci gotówkowi. Jeżeli więc sprzedającemu zależy na szybkiej transakcji bez oczekiwania na kredyt załatwiany przez kupującego, to wakacje zwiększają szanse na taką transakcję. Należy jednak pamiętać, że posiadanie gotówki przez potencjonalnego oferenta może być kartą przetargową przy ewentualnych negocjacjach ceny. Chęć szybszego sfinalizowania transakcji może być jednoznaczny z potrzebą obniżenia ceny.
-
Kolizje z terminami
Specyfika okresu wakacyjnego powoduje, że sam wybór mieszkania i skuteczne negocjacje ze sprzedającym nie oznaczają błyskawicznej transakcji. Sezon urlopowy opóźnia uzyskanie dokumentacji do umowy (m.in. zaświadczeń ze spółdzielni mieszkaniowych), przedłużają się procedury kredytowe w banku, pojawiają się też problemy z ustaleniem terminu umowy, który należy uzgodnić biorąc pod uwagę wakacyjne plany stron. Transakcja w wakacje może przeciągnąć się nieco w czasie w porównaniu do innych okresów w roku.
-
Niełatwa logistyka
Więcej czasu na oglądanie dostępnej oferty i mobilizacja kupujących zderzają się z wyjazdami wakacyjnymi. Zdarza się więc, że pomimo chęci poświęcenia czasu na poszukiwanie mieszkania pośrednicy nie zdołają zorganizować prezentacji każdej z wybranych ofert. Należy to wziąć pod uwagę przy planowaniu czasu. Wiele z wybranych ofert może być niedostępnych do prezentacji w planowanym przez nas czasie.
-
Mniej nowych mieszkań do sprzedaży
O ile wybór mieszkań na rynku jest dość duży, nowe oferty nie pojawiają się już tak często. Dla sprzedających okresem podejmowania decyzji o sprzedaży jest zazwyczaj wiosna i jesień. Dlatego w wakacje nie należy liczyć, że nowe oferty sprzedaży będą pojawiać się z dużą częstotliwością.
Photo credit: Grand Velas Riviera Maya / Foter / CC BY-SA
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).