2014-03-28
Pośrednik odstaszy oszustów
Po wpisie opublikowanym na początku marca pt. Jak łatwo sprzedać cudze mieszkanie otrzymaliśmy od Was maile, które zachęciły nas do podejmowania tego typu tematów. Umowa stoi – będziemy to robić częściej. Na naszym blogu będziemy cyklicznie poruszać tematy związane z bezpieczeństwem transakcji. Ostatnie tygodnie pokazały, że na rynku nie brakuje oszustów, którzy chętnie dobiorą się do Waszych pieniędzy. Metody ich działania nie zmieniają się od lat, a mimo to raz po raz czytamy o ludziach, którzy stracili dorobek swojego życia, tylko dlatego, że wydawało im się, że weryfikacja sprzedającego i nieruchomości to czysta formalność.
Wielkimi krokami zbliża się Dzień Pośrednika w Obrocie Nieruchomościami (30 marca). Jako pośrednicy mamy tylko jedno życzenie: aby zamiast kojarzyć agencję nieruchomości z „prowizją”, łączyć je z „bezpieczeństwem”.
A teraz do rzeczy. Kupujesz lub wynajmujesz mieszkanie? Zobacz, jak działają oszuści.
Przekręty na rynku najmu
Transakcje na rynku najmu są obarczone wysokim ryzykiem natrafienia na oszusta. Choć standard stosowany przez oszustów nie zmienia się od lat, nie brakuje poszkodowanych, którzy zgłaszają się na policję po tym, jak zorientowali się, że padli ofiarą oszustwa. Zwykle oszust wynajmuje mieszkanie na podstawie sfałszowanego dowodu osobistego. Następnie po okresie miesiąca lub dwóch bezkonfliktowej współpracy z właścicielem mieszkania, publikuje w Internecie ogłoszenie o wynajmie mieszkania. Cena jest na tyle atrakcyjna, że nie ma problemów z potencjalnymi najemcami. Oszust pobiera kaucję lub zaliczki na poczet pierwszego czynszu i umawia się na przekazanie mieszkania i podpisanie umowy w późniejszym terminie. Czynność powtarza wielokrotnie z nowymi klientami. W ostateczności znika, przenosząc zwykle swoją działalność do innego miasta. Tak było w przypadku zatrzymanej ostatnio w Warszawie kobiety podejrzanej o oszustwa na rynku mieszkaniowym.
Tego typu proceder ma miejsce, ponieważ zbyt małą wagę przywiązujemy do identyfikacji właściciela mieszkania i analizy dokumentów świadczących o jego prawie do lokalu. W rzeczywistości większość klientów podpisuje umowy najmu bez jakiegokolwiek wglądu do księgi wieczystej lub zapoznania się z dokumentami będącymi podstawą nabycia nieruchomości.
Oszukany kupujący
Oszuści działają nie tylko na rynku najmu. Szereg oszustw dotyczy mieszkań przeznaczonych do sprzedaży. Oszuści posługują się przy tym sfałszowanymi dokumentami osobistymi i spreparowanymi zaświadczeniami ze spółdzielni mieszkaniowych. Zwykle unikają mieszkań, które posiadają założoną księgę wieczystą, bo umożliwia to elektroniczną weryfikację danych. Unikają też podpisywania umów przedwstępnych w obecności notariusza, proponując umowę cywilnoprawną. Rozwiązanie to wydaje się korzystniejsze także dla kupującego, który zachęcony oszczędnością kwoty, jaką przeznaczyłby na taksę notarialną udaje się namówić na taką formę umowy, wpłaca określony w umowie zadatek i na tym kończy się współpraca z oszustem.
Nieuczciwy może okazać się także prawowity właściciel nieruchomości. - Znane są przypadki, kiedy w ciągu jednego dnia właściciel umówił się na podpisanie umowy sprzedaży u kilku różnych notariuszy i rzeczywiście je sfinalizował, sprzedając nieruchomość kilku nabywcom jednocześnie. Wszystko to dzięki lukom w systemach funkcjonowania ksiąg wieczystych, które powodują, że tzw. wzmianka w księdze wieczystej nie pojawia się w czasie rzeczywistym, a np. dzień po podpisaniu aktu notarialnego, mówi Michał Kudła, dyrektor regionalny w Metrohouse. W ten sposób notariusz, który podpisuje kolejną umowę sprzedaży tego samego mieszkania nie ma aktualnych informacji o tym, że nieruchomość zdążyła zmienić już właściciela. Pewnym rozwiązaniem jest wpis w księdze wieczystej roszczenia o przeniesienie własności już na etapie umowy przedwstępnej. Jak twierdzi Michał Kudła jeszcze większą czujność należy zachować nabywając spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu bez księgi wieczystej.
Pośrednik odstrasza oszustów
Z uwagi na specyfikę działania oszustów mieszkaniowych opisane powyżej operacje przeprowadzane są z pominięciem agentów nieruchomości, których zadaniem jest wnikliwe prześwietlenie warunków transakcji. – Coraz bardziej zaawansowane standardy stosowane przez agencje nieruchomości sprawiają, że pośrednicy są dla klientów wentylem bezpieczeństwa. Nauczeni doświadczeniem z wielu tysięcy transakcji przechodzących każdego roku przez ręce naszych pośredników wypracowaliśmy algorytmy działań zapobiegające próbom oszustwa, mówi Małgorzata Witkowska-Zwiep, dyrektor Działu Finalizacji Transakcji w Metrohouse. – Kilkakrotnie zdarzyło mi się, że nadmierna ingerencja w analizę dokumentacji transakcyjnej spotykała się z krytyką jednej ze stron transakcji. Wolimy dmuchać na zimne. Dzięki wzmożonej czujności naszych doradców udało nam się zapobiec próbom oszustwa. Oszuści unikają jednak przyjemności spotkania z doświadczonym pośrednikiem, komentuje pośredniczka, która w branży pracuje już kilkanaście lat.
Oszustwom na rynku mają zapobiegać inicjatywy skierowane do kupujących nieruchomości i właścicieli mieszkań na wynajem (m.in. Gwarancja Prawna Po Transakcji, Bezpieczny Wynajem), a także działalność Departamentu Finalizacji Transakcji, którego zadaniem jest wsparcie w procesie zakupu klientów, którzy samodzielnie znaleźli nieruchomość.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).