2016-08-01
Sprzedaż mieszkania. 7 decyzji, których żałujemy najbardziej.
Nawet osoby, które pomyślnie sprzedały swoją nieruchomość, zastanawiają się, czy aby na pewno wszystko zrobiły dobrze. Może coś można było załatwić w inny sposób? Im więcej czasu mija, tym większe są wątpliwości.
Czy jest na to jakaś rada? Tak, nauka na cudzych błędach. Serwis realtor.com przygotował zestawienie decyzji związanych ze sprzedażą nieruchomości, których żałujemy najbardziej . Zobaczcie opracowanie przygotowane przez Metrohouse: Sprzedaż mieszkania. 7 decyzji, których żałujemy najbardziej.
1. Niewłaściwe przygotowanie nieruchomości do sprzedaży
,,Po co mam robić remont w mieszkaniu, skoro zaraz je sprzedaję” takie zdanie bardzo często można usłyszeć od osób chcących zbyć nieruchomość. O pewne rzeczy powinniśmy zadbać jeszcze zanim wystawimy mieszkanie na sprzedaż. Nie chodzi o samo uporządkowanie mieszkania i odświeżenie ścian. Pamiętajmy również, że oszczędność na rezygnacji z drobnych napraw, czy home stagingu jest tylko pozorna. Nieprzygotowanie do sprzedaży w konsekwencji zaowocuje przedłużającym się czasem sprzedaży oraz naciskom na obniżkę ceny, która będzie uzasadniana złym stanem nieruchomości.
2. Generalny remont nieruchomości
Tak samo jak nieprzygotowania nieruchomości, sprzedający żałują zbyt dużych nakładów finansowych włożonych w generalny remont mieszkania. Taka inwestycja nigdy się nie zwróci. Przypomnijmy szacunki przytoczone przez Metrohouse w jednym z wcześniejszych wpisów: przy remoncie kuchni możemy odzyskać po sprzedaży 67,8 % tego, co zainwestowaliśmy, a przy remoncie łazienki – 70 %. Ryzykujemy także, że kupujący nie doceni naszych starań z trzech powodów: - bardziej od pięknego wnętrza interesuje go konkretna lokalizacja i cena; - ma zupełnie inny gust od naszego i zrezygnuje z zakupu, nie chcąc niszczyć dopiero co odnowionej powierzchni; - cena po remoncie jest na tyle wysoka, że klient woli kupić mieszkanie z rynku pierwotnego. Jaki jest w takim razie złoty środek? Pierwszym krokiem powinno być przeprowadzenie bieżących napraw oraz odświeżenie pomieszczeń. Warto w tym celu skorzystać z usług home stagingu, który zneutralizuje charakteru wnętrza tak, aby kupujący mógł sobie wyobrazić w nim siebie.
3. Pozostawanie w kontakcie po zakończonej transakcji
To oczywiste, że kupujący ma wiele pytań odnośnie nieruchomości, którą jest zainteresowany. W końcu mieszkanie zwykle kupuje się raz, maksymalnie kilka razy w życiu i spędza się w nim lata. O ile powinniśmy jak najlepiej odpowiadać na pytania dotyczące ceny, czy stanu technicznego nieruchomości, które klient zadaje przed jej kupnem, o tyle warto zastanowić się, zanim skuszeni miłą atmosferą po transakcji zaproponujemy: ,,Proszę dzwonić w przypadku jakichkolwiek pytań”. Okazuje się, że często ludzie biorą sobie tę propozycję do serca i dzwonią z prośbą o uruchomienie różnych urządzeń w domu. Takie sytuacje mają miejsce przede wszystkim w przypadku transakcji bezpośrednich.
4. Bezpośrednia sprzedaż mieszkania
Jeżeli w końcu po długim czasie dojdzie do sprzedaży mieszkania wystawionego bez pośrednictwa agencji nieruchomości, zwykle sprzedający żałują swojej decyzji. Zdają sobie sprawę, ile mogli zyskać. Bardzo często chodzi nie tylko o wydłużony czas sprzedaży, skutkujący obniżeniem ceny. Cena jest niższa także w przypadku, kiedy druga strona transakcji – kupujący – skorzysta z pomocy dobrego, doświadczonego agenta, który potrafi doskonale uzasadnić, dlaczego proponowana przez nas kwota jest za wysoka. I wynegocjować dla swoich klientów dobrą cenę! Tracimy również możliwość dostępu do bazy klientów agencji, którzy ze względu na brak czasu nie szukają mieszkania na własną rękę.
5. Rezygnacja z home stagingu
Wielu sprzedających żałuje, że zrezygnowało z home stagingu lub nie zrobiło go wcześniej. Głównym czynnikiem motywującym taką decyzję była oszczędność pieniędzy. Według danych portalu Realtor.com, nieruchomości w których przeprowadzono profesjonalny home staging, czekały na sprzedaż o 73% czasu krócej, niż te, w których z niego zrezygnowano. Rachunki, które były płacone za utrzymanie mieszkania, zanim zostało ono sprzedane, niejednokrotnie przerastały koszt usługi home stagingu.
6. Przyjmowanie pierwszej oferty
Kolejną decyzją, której bardzo żałują sprzedający, jest przyjęcie bez negocjacji pierwszej oferty kupujących. Często zaniżonej. Robimy tak z lęku przed niesprzedaniem mieszkania, w myśl zasady: ,,Lepszy gołąb w ręku niż wróbel na dachu”. Niestety dużo na tym tracimy, bo prędzej, czy później pojawią się następni kupujący. Alternatywą do zgody na pierwszą ofertę jest dotarcie do szerszej grupy klientów. Warto w tym celu skorzystać z usług sprawdzonej agencji nieruchomości."
7. Wybieranie kupujących tylko na podstawie oferowanej ceny
Mogłoby się wydawać, że sprzedaż nieruchomości to biznes, a w interesach nie należy kierować się sentymentami. Jednak w wielu przypadkach jest inaczej. Sprzedający pytani, czego żałują po latach, bardzo często odpowiadają, że sprzedali dom lub mieszkanie niewłaściwej osobie, kierując się tylko najwyższą ofertą cenową. Jest to zrozumiałe, ponieważ nieruchomości, w których mieszkamy przez lata i które wiążą się z licznymi wspomnieniami, dla nas mają dużo większą wartość niż w rzeczywistości. Z tego powodu oglądanie nieruchomości w zaniedbanym stanie po latach lub sama świadomość, że tak może się zdarzyć, potrafi sprawić nam przykrość. Jeśli należymy do takiej grupy osób, wybierając ofertę kierujmy się, poza ceną, także własną intuicją dotyczącą stosunku przyszłego właściciela do nabywanej nieruchomości.
Marzena Piotrowska
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).