2016-08-09
Sprzedaż mieszkania. Co zrobić, żeby do niej nie doszło? Cz. I
Co zrobić, żeby skutecznie… nie sprzedać mieszkania? Tym razem Dariusz Mitrowski z Metrohouse przedstawia przykłady ,,z życia wzięte”. Przed Wami : ,,Sprzedaż mieszkania. Co zrobić, żeby do niej nie doszło? 6 anty-porad.” Dziś pierwsza część poradnika.
1. Wystaw zaporową cenę
Właściciel zgłosił do nas chęć sprzedaży mieszkania, które znajdowało się w jednym z warszawskich blokowisk, w którym akurat przeprowadziłem w ostatnim czasie dwie transakcje, odwiedzając przy tym kilkanaście mieszkań. Byłem więc na bieżąco z cenami (oscylującymi ok. 6000 zł/mkw.). Pojechałem obejrzeć lokal i przyjąć go do sprzedaży. 10-piętrowy blok, może nie był zdewastowany, ale czas odcisnął na nim piętno. Mieszkanie o wielkości 66 mkw., niegdyś trzypokojowe, obecnie pięcio - dzięki podzieleniu pokoju dziennego na pół i włączeniu kawałka korytarza. Zabudowane szafami, szafkami i szafeczkami tak, że w długim hallu nie mogą minąć się dwie osoby. Drzwi ,,zdobił” korek sprzed lat, na części ścian znajdowała się tapeta natryskowa. To wszystko zostało wycenione przez właściciela na 20% więcej od średniej ceny takiego mieszkania w okolicy. Mieszkanie, które wyceniłbym na 400.000 zł, właściciel wycenił na 500.000 zł i to z wielkim bólem serca. Zadeklarował przy tym chęć negocjacji, jeśli agencja przyprowadzi zdecydowanego klienta. Tylko jak mamy tego klienta przyprowadzić, skoro w okolicy jest pełno mieszkań o 20% tańszych? Jak doprowadzić do tego pierwszego spotkania i ewentualnych negocjacji? Nasze statystyki pokazują, że średni opust ceny przy negocjacjach to ok. 3%. Kto więc założy, że właściciel jest gotów obniżyć cenę o 20%? Mieszkanie nie zostało przyjęte przeze mnie do sprzedaży. Zapewne znalazło się w innych agencjach, na które za pół roku właściciel będzie się wkurzał, że nic nie robią, nie przyprowadzają klientów....
2. Skorzystaj z usług kilkunastu biur nieruchomości
Przyznam się do pewnej taktyki pozyskiwania ofert. Dzwonię do ogłoszeń sprzed kilku miesięcy i proponuję pomoc w sprzedaży mieszkania. Bardzo często słyszę, że klienci mają już dość agencji, że podpisali umowy z kilkunastoma biurami pośrednictwa, że kilkadziesiąt agencji zamieściło to ogłoszenie bez ich zgody, że nikt nic nie zrobił, że brak klientów, że bałagan na portalach, że kilkadziesiąt ofert tego mieszkania z różnymi cenami, czasem nawet mocno poniżej ceny właścicieli i że nie mają już siły sprzedawać. Taktyka „szerokiej promocji” przez umieszczanie oferty w przysłowiowych stu agencjach właśnie tak działa - czyli nie działa.
3. Nie mów nikomu, że sprzedajesz mieszkanie, a telefon odbieraj tylko w wolnym czasie
Z opowieści kolegów wynika, że dość często (znacznie częściej, niż by się mogło wydawać) na akcie notarialnym spotykają się sąsiedzi, czasami nawet kojarzą się z widzenia. Kuriozum, które zdarzyło się koleżance, to klient, który został zaprowadzony do mieszkania znajdującego się obok jego mieszkania. Decyduj więc, kiedy odbierasz telefony i pokazujesz mieszkanie – rób to tylko wtedy, kiedy akurat masz ochotę. Oto ciekawy przykład z życia wzięty: Mieszkanie w bardzo prestiżowej i atrakcyjnej lokalizacji. Właśnie takiego poszukuję dla swojej klientki. Dzwonię, przedstawiam się, mówię, że jestem z agencji nieruchomości i słyszę, że osoba po drugiej stronie odkłada słuchawkę. Ale ja muszę znaleźć mieszkanie mojej klientce! Dzwonię więc drugi raz i dopiero za trzecim telefonem udaje mi się chwilę porozmawiać. Okazuje się, że rozmawiam z pełnomocnikiem, ale takim nieformalnym, kuzynem właściciela, który mieszkanie pokazuje grzecznościowo. O podpisaniu umowy pośrednictwa oczywiście nie ma mowy. W porządku, mam umowę z kupującą. Chcę pokazać mieszkanie i nie chcę żadnego wynagrodzenia od sprzedającego. Słyszę na to, że ,,no dobrze, niech będzie”, ale pokazywanie jest możliwe tylko w godzinach 10-12. Natomiast moja klientka – kupująca pracuje, zarabia na to wcale nie tanie mieszkanie i może tylko po godz. 17-tej. Okazuje się to problemem nie do przeskoczenia, przynajmniej przez najbliższe 3 tygodnie, ale może w przyszłym tygodniu byłaby szansa. Zadzwoniłem więc w przyszłym tygodniu i znów osoba po drugiej stronie odrzuciła połączenie, a później nie odbierała ode mnie telefonu. Zatelefonowałem w końcu z innego numeru, przedstawiłem się jako klient (w końcu nie biorę wynagrodzenia od sprzedającego) i jaka odmiana! No zupełnie inny ton głosu, ależ oczywiście, zapraszam do oglądania. To kiedy? Znowu problem, ale po tygodniowych uzgodnieniach udało się wreszcie ustalić termin. Na dwie godziny przed wizytą dzwoni pokazujący z informacją, że już był rano w tym mieszkaniu i że nie chce mu się drugi raz jechać. Ja zrezygnowałem, moja klientka kupiła inny lokal, a ogłoszenie widzę już któryś miesiąc z kolei z mocno obniżoną ceną. Nie ma to jak pomoc rodzinno–sąsiedzka. No i najważniejsze – ,,nie dam zarobić pośrednikowi”. CDN.
Dariusz Mitrowski
Opracowanie: Marzena Piotrowska
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).