2016-06-03
Sprzedaż nieruchomości: 9 mitów
Sprzedaż nieruchomości: większość z nas przynajmniej raz w życiu miała z nią styczność. Dość często słyszymy też o transakcjach w najbliższym otoczeniu, wśród znajomych z pracy, czy rodziny. Dlatego często wydaje nam się, że znamy się na rynku nieruchomości. Jest to bardzo mylne przekonanie, a konsekwencje, ze względu na wagę finansową tych transakcji, mogą być poważne. Serwis money.usnnews.com przedstawił najczęstsze mity związane z rynkiem nieruchomości. Ich znajomość pomoże Wam uniknąć nie tylko straty czasu, ale też pieniędzy. Metrohouse postanowiło Wam je przedstawić. Myślicie, że pasują też do polskiego rynku? Sprawdźcie sami.
1. Lepiej zawyżyć cenę
W przypadku sprzedaży nieruchomości nie sprawdzają się te same zasady, które działają także w innych branżach. Zapewne wielu z Was ustalając cenę pomyślało: ,,Lepiej ją zawyżę, dzięki temu ostatecznie dostanę taką kwotę, jakiej oczekuję w rzeczywistości”. Nic bardziej mylnego. Nierynkowa cena może sprawić, że nie sprzedamy nieruchomości w ogóle, ponieważ zostanie ona niezauważona wśród innych z prostego powodu - klienci nie będą brać pod uwagę ofert, które przekraczają ich budżet. Według autorów artykułu z pozoru tylko dobrym pomysłem jest zawyżenie ceny nieruchomości tylko na określony czas, żeby ,,Spróbować, czy jednak nie sprzeda się za więcej”, a następnie znaczne jej obniżenie. Osoby kupujące będą podejrzewać, że nasze mieszkanie zawiera jakieś ukryte wady i to nimi spowodowana jest nagła obniżka.
2. Bardziej opłaca się kupić mieszkanie na własną rękę
Jest to kolejny mit, ponieważ dobry agent zaoszczędzi Twój czas i daje pewność wyboru odpowiedniego mieszkania. Powierzając szukanie mieszkania agentowi, który tematem nieruchomości zajmuje się na co dzień, nie tylko zyskujemy profesjonalnego partnera przy transakcji, ale i doradcę rynkowego, który odkryje przed nami meandry rynku.
3. Zaoszczędzisz pieniądze, sprzedając mieszkanie samemu
Jest to możliwe, ale zdarza się niezwykle rzadko. W większości przypadków kończy się obniżką ceny większą od prowizji, jaką zapłacilibyście agencji. Poza doświadczeniem pośrednika, który jest na bieżąco z sytuacją na rynku nieruchomości, agencja gwarantuje obsługę prawną i czuwa nad bezpieczeństwem transakcji.
4. Ceny nieruchomości będą rosnąć
Panuje powszechne przekonanie o nieustannie rosnącej wartości nieruchomości. Przeszłość jednak udowodniła, że nie zawsze jest to prawda. Jeżeli nie chcemy źle zainwestować swoich środków finansowych, powinniśmy śledzić na bieżąco rynek nieruchomości i znać panujące na nim trendy. Ciężko jednak przewidzieć cokolwiek, jeśli nie zajmujemy się daną tematyką na co dzień. Z tego względu warto zadbać o bezpieczeństwo i skorzystać z pomocy profesjonalisty.
5. Jeśli chcesz sprzedać mieszkanie, powinieneś odnowić kuchnię i łazienkę
Kuchnia i łazienka - to dwa elementarne pomieszczenia w domu. Panuje przekonanie, że ich wyremontowanie przyspieszy sprzedaż. Prawda jednak jest taka, że klienci wolą urządzić te pomieszczenia według własnego gustu, ale szkoda im niszczyć coś, co zostało dopiero co odnowione, dlatego mogą poszukać mieszkania ze starszą kuchnią i łazienką, ale za to w niższej cenie. Z tego względu lepiej obniżyć cenę nieruchomości o kwotę, którą przeznaczylibyśmy na remont i dać przyszłym właścicielom wolną rękę w tej kwestii.
6. Koszty remontu zwrócą Ci się po sprzedaniu mieszkania
Remont może przyspieszyć sprzedaż, jednak nie należy liczyć na to, że jego koszty się zwrócą. Podobno jedynym wydatkiem, na którym nie stracimy są.. piękne drzwi wejściowe. Szacuje się, że przy remoncie kuchni możemy odzyskać po sprzedaniu 67,8 % tego, co zainwestowaliśmy, a przy remoncie łazienki – 70 %.
7. Wszystkie nieruchomości umieszczone na portalach internetowych są na nich widoczne
Niestety, samo umieszczenie ogłoszenia na portalu internetowym nie sprawi, że sprzedamy nieruchomość. Może ono nawet nie zostać zauważone, ginąc w morzu innych ofert o podobnych parametrach. Jest to kolejny argument przemawiający za skorzystaniem z pomocy agencji o ugruntowanej pozycji na rynku.
8. Organizacja ,,Open house” gwarantuje sprzedanie mieszkania
Może przyczynić się do szybszej sprzedaży, ale nie musi. Dlatego jeżeli z jakichś względów nie chcesz zdecydować się na ,,dzień otwarty” w swojej nieruchomości, nie powinno to mieć znaczącego wpływu dla zawarcia potencjalnej transakcji. W przypadku braku poważnych przeciwwskazań, warto jednak zaryzykować, ponieważ każdy rodzaj promocji jest pomocny. Nie należy obawiać się, że do domu dostaną się ludzie ,,z ulicy”, ponieważ na spotkania tego typu obowiązują zapisy i adres nieruchomości nie jest zawarty w ogólnodostępnej informacji.
9. Pośrednik nieruchomości zawsze dba o Twój interes
Niestety nie zawsze. Jak w każdym zawodzie, mogą trafić się nieuczciwe osoby. Dlatego należy zadbać o własny interes i podpisać dobrą umowę z pośrednikiem. Dobrym sposobem jest również zdobycie kontaktu do agenta, którego zarekomendował ktoś znajomy. Omijajmy szerokim łukiem agencje, które chcą zapłaty za samo spotkanie, przekazanie adresu lub pokazanie ofert, czy nieruchomości. Takie praktyki nie powinny mieć miejsca. Ze względu na dużą kwotę, jakiej dotyczy sprzedaż lub kupno mieszkania, czy domu, rozsądne jest wybranie dużej agencji, istniejącej długo na rynku. Pozwoli to uniknąć rozczarowań.
Opracowała: Marzena Piotrowska
Foto: kaboopics.com
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).