2016-07-22
Sprzedaż nieruchomości - najczęstsze błędy. Wyznania agentów. CZ. II
Na początku tygodnia opublikowaliśmy wypowiedzi agentów Metrohouse dotyczące błędów popełnianych przez osoby sprzedające mieszkania. To jednak nie koniec. Przeczytajcie drugą część opracowania:
Sprzedaż nieruchomości – najczęstsze błędy.
Na podstawie mojego doświadczenia, mogę wyróżnić kilka podstawowych błędów popełnianych przez sprzedających mieszkania:
- Sprzedający wierzą w cuda, tzn. uważają, ze wystarczy powierzyć nieruchomość wielu agencjom i to wystarczy;
- Nie mają zaufania do profesjonalizmu agenta, który taką nieruchomością rzeczywiście się zajmuje;
- Zaczynają szukać pomocy agencji, gdy po wielu miesiącach nie dają sobie sami rady ze sprzedażą - tracą więc czas;
- Są przekonani, że ich nieruchomość to ósmy cud świata, podczas, gdy ich emocje związane ze sprzedawanym mieszkaniem są wartością tylko dla nich, a nie dla przyszłych nabywców;
- Wystawiają cenę za nieruchomość, która wydaje im się właściwa, ponieważ „ taką wyczytali w Internecie”- a nie jest to oczywiście cena transakcyjna;
- Wystawiają nieruchomość w cenie, której otrzymanie warunkuje zakup nowej, bez względu na jej wartość rynkową, według zasady: „Ja potrzebuję takich pieniędzy i już!”;
- Słabo współpracują z agentem, który zajmuje się nieruchomością powierzoną na sprzedaż.
Iwona Pszczółkowska, Metrohouse Feniks
1) Sprzedaję sam
Klient nie jest w stanie wypromować oferty tak jak pośrednik. Agent użyje całej gamy narzędzi promocyjnych, przygotuje nieruchomość do sprzedaży, wykona profesjonalne zdjęcia i prawidłowo sporządzi ofertę
2) Kierowanie się emocjami
Klient nie jest w stanie wcielić się w rolę przedsiębiorcy. Pośrednik umie zdystansować emocjonalne aspekty sprzedaży, traktując transakcję z biznesowego punktu widzenia.
3) Złe traktowanie kupującego
Brak komfortu oglądania, brak czasu właściciela lokalu. Dajmy czas kupującemu, komfort i swobodę w poruszaniu, nie zachowujmy się, jakby był ,,intruzem”. Potraktujmy go tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani. Jeśli poczuje się komfortowo, jest duża szansa, że będzie chciał w tej nieruchomości zamieszkać.
4) Bałagan
Bałagan, chaos, brzydki zapach. Nieuporządkowane przedmioty, nieświeży zapach i zbyt wiele zalegających przedmiotów oraz osobistych pamiątek zdekoncentrują kupującego, któremu będzie ciężko zidentyfikować się z danym lokalem.
5) Brak światła
Czyli optyczne wrażenie mniejszych pomieszczeń, przygnębienie - naturalne światło powiększa przestrzeń, daje wrażenie ciepła, zadbajmy aby okna były odsłonięte i otwarte.
Sylwia Stefańska, Arkadia
W zawodzie pośrednika nieruchomości ważny jest dobry kontakt z klientami, m.in. po to, aby eliminować popełniane przez nich błędy. Uważam, że słabą stroną klientów sprzedających jest własna wycena nieruchomości. Bardzo często spotykam się z zawyżoną ceną sprzedaży! Sądzę, że powodem tego może być chęć zarobienia przy sprzedaży lub zbyt duże przywiązanie do posiadanej nieruchomości. Mamy wtedy do czynienia z klientem, który uważa, że jego mieszkanie jest jedyne w swoim rodzaju i warte jest o wiele więcej niż inne w jego okolicy I co wtedy...? Tu zaczyna się nasza rola - doradcy, który powinien uświadomić klientowi, że niewłaściwa wycena nieruchomości spowoduje, że sprzedaż stanie się wręcz niemożliwa. Warto zabrać ze sobą na spotkanie realną wycenę nieruchomości, aby argumenty np. ,,Sąsiad obok sprzedaje jeszcze drożej" lub ,,Taka jest cena, bo musi mi starczyć na zakup kolejnego mieszkania" nie padały z ust klientów. Obserwuję także szereg innych błędów, popełnianych przez klientów sprzedających, np. wolą porady rodziny, zamiast doświadczonego doradcy, współpracują z wieloma agencjami, nie przywiązują wagi do porządku podczas zdjęć lub prezentacji i na koniec moje ulubione , ,,Niech pani swoją prowizję doliczy do mojej ceny sprzedaży"! Ach, można wymieniać bez końca!!! Moim zdaniem można zapanować nad tymi wszystkimi błędami, jeśli tylko zdobędziemy zaufanie klienta, który przekaże w nasze ręce cały proces sprzedaży nieruchomości na
wyłączność. To idealne rozwiązanie, które pozwoli nam na przeprowadzenie szybkiej i sprawnej transakcji, która w przyszłości zaowocuje dalszą współpracą z klientem.
Angelika Karkosik, Metrohouse Babice
Najczęściej klienci próbują sprzedać swoją nieruchomość na własną rękę. Wynika z tego duża ilość błędów. Wszyscy, albo prawie wszyscy, wiemy że połową sukcesu sprzedaży nieruchomości są zdjęcia i co za tym idzie -większa cena dla sprzedającego. Często zdarza się, że oferta przedstawiona na www przez samego sprzedającego, jest zrobiona z telefonu komórkowego i zawiera elementy, które nie powinny być na zdjęciach oraz krótki, suchy opis nieruchomości. Niejednokrotnie oglądałem nieruchomość sprzedających i wiele razy zastawałem wielki bałagan, np. niedokończony obiad, zabawki dziecka, suszarka pełna ubrań, itp. A najzabawniejsze jest to, że klienci potrafią odpalić sobie papierosa w mieszkaniu i tak pokazywać swoją nieruchomość! Błędem jest również brak wiedzy na temat kredytowania nieruchomości przez potencjalnego kupującego, a sami wiemy że to kolejne 50% sukcesu sprzedaży. Ale to dotyczy również nieprofesjonalnych biur nieruchomości, które zachowują się podobnie. Najważniejszy jest dobry agent, który doprowadzi całą transakcję do końca.
Łukasz Szulc, Metrohouse Elbląg
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).