2013-01-07

Chcesz sprzedać? Zainwestuj

Czas sprzedaży mieszkań na rynku wtórnym coraz bardziej się wydłuża. Według statystyk agencji nieruchomości Metrohouse na sprzedaż mieszkania w Warszawie trzeba czekać prawie pięć miesięcy. Dzięki kilku prostym zabiegom możemy zwiększyć zainteresowanie ofertą.


Home staging

Odpowiedzią na trudną sytuację sprzedających są usługi home stagingu, których celem jest profesjonalne przygotowanie mieszkania do sprzedaży, a w rezultacie zwiększenie szans na sprzedaż nieruchomości w oczekiwanej przez właściciela cenie. Home staging cieszy się największą popularnością w Stanach Zjednoczonych, gdzie funkcjonuje na rynku obrotu nieruchomościami już od lat 70-tych XX w. Przeprowadzane tam badania dowodzą, że odpowiednie działania w tym zakresie pozwalają skrócić czas sprzedaży nawet do 40 proc. Podstawą działania specjalistów od home stagingu jest działanie w oparciu o niewielkie budżety. W praktyce nawet drobne czynności wykonane samodzielnie przez właściciela mieszkania mogą przyczynić się do poprawy postrzegania oferty przez klientów.

Specjaliści firmy Bes Studio przygotowali kilka porad dla właścicieli mieszkań do sprzedaży. Doradcy biura nieruchomości Metrohouse podzielili je na trzy grupy, w zależności od rzeczywistego wpływu porady na sprzedaż. Trzy gwiazdki oznaczają, że porada bardzo skutecznie zwiększa atrakcyjność oferty i najbardziej przekłada się na proces sprzedaży.

Dokonaj drobnych napraw ***
Dokończ wszystkie prowadzone prace remontowe. Zadbaj o naprawę drobnych usterek. Wiszące gniazdko, zepsuta klamka, migająca żarówka: to wszystko dla kupującego są sygnały, że w mieszkaniu jest jeszcze dużo do zrobienia.

Po prostu posprzątaj ***
Nie wybiórczo, tylko w każdym pomieszczeniu. Zapakuj i usuń z mieszkania wszelkie zbędne przedmioty, które sprawiają, że lokal wydaje się mniej przestronny. Niedopuszczalna jest brudna kuchenka czy toaleta. Rozsypane psie chrupki, koci żwirek czy kurz w kątach także nie pomoże sprzedać mieszkania.

Prezentuj przy świetle dziennym ***

Zapraszaj potencjalnych kupców w takich godzinach, aby mogli obejrzeć nieruchomość przy dziennym świetle. Zadbaj o odpowiednie oświetlenie w kuchni, łazience, przedpokoju – gdy trzeba, wymień żarówki na mocniejsze.

Zadbaj o spokój  ***
Na czas wizyty potencjalnego nabywcy zatroszcz się, aby w mieszkaniu nie przebywały zwierzęta. Często małe dzieci także skupiają uwagę klientów – zadbaj opiekę nad nimi podczas prezentacji. Pozwól kupującemu skupić się na nieruchomości.

Pomyśl o dodatkach **
Postaraj się o delikatne dodatki, które ożywią przestrzeń. Zawieś w kuchni świeże ściereczki, a w łazience czyste, jasne ręczniki.

Stwórz neutralną przestrzeń **
Za każdym razem, kiedy mieszkanie będzie prezentowane potencjalnemu sprzedającemu postaraj się usunąć z otoczenia rodzinne fotografie, dziecięce rysunki na lodówce, rzucające się w oczy pamiątki rodzinne. Potencjalny nabywca musi wyobrazić sobie siebie mieszkającego w lokalu. Jeśli znajdzie się w samym środku życia rodzinnego obecnego właściciela, nie będzie mógł tego zrobić.

Dopasuj mieszkanie do gustu większości *
Należy w taki sposób zaaranżować wnętrze mieszkania, aby przypadło do gustu jak największej liczbie potencjalnych najemców. Nie musisz dokonywać radykalnych zmian. Czasem wystarczy przemalować kolory ścian na bardziej stonowane, a zasłony i narzuty wymienić na jasne.

Usuń dywany *
Dywany przyczyniają się do zmian w postrzeganiu proporcji pomieszczeń. Ciemne zmniejszają pokój, podłużne wydłużają i zwężają już wąski przedpokój.

Okiem architekta i pośrednika

Działający na rynku architekci podkreślają, że nie przywiązujemy dużej uwagi do przygotowania mieszkań na sprzedaż. - W Polsce nie przywiązuje się wagi do wyglądu wystawionej do sprzedaży nieruchomości. Jedną rzeczą, jaką robi część osób jest gruntowne sprzątanie. Doradzanie klientom w tym zakresie kończy się często stwierdzeniem, że sama usługa doradcza jak i realizacja są zbyt drogie, mówi Anna Sadowska z firmy urzadzamypodklucz.pl. Specjalistka twierdzi, że prawdziwym utrapieniem mieszkań wystawianych do sprzedaży są drobne usterki, których naprawa wiąże się z zainwestowaniem naprawdę niewielkich środków. - Zastanówmy się, jakie wrażenie wywarłoby na nas wyrwane gniazdo elektryczne, potłuczona lampa, zagrzybione fugi i silikony. Właściciele zawsze twierdzą, że są to drobnostki i niewielkim nakładem kosztów możemy to sobie naprawić po zakupie. Do tej samej kategorii napraw koniecznych powinny należeć obluzowane drzwiczki mebli stałych, uchwytów meblowych, zamocowanie obluzowanych kranów, dodaje Anna Sadowska.

Pośrednicy Metrohouse zwracają uwagę na praktyczne aspekty samej prezentacji mieszkania: - Najlepszym rozwiązaniem jest prezentacja mieszkania przez pośrednika, który zajmuje się jego sprzedażą. Klienci kupujący czują się wówczas komfortowo, a właściciel nie jest narażony na przykre opinie, mówi dyrektor Silwana Piotrowicz z Metrohouse, która od wielu lat zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży nieruchomości. Doradcy jednak podkreślają, że propozycje zmian sugerowane przez specjalistów spotykają się z dużym oporem, ponieważ właściciele mieszkań są często przekonani o wyjątkowości swojej oferty.

Większość doradców Metrohouse zwraca uwagę, że podstawą przygotowania mieszkania do sprzedaży jest jego posprzątanie i wywietrzenie pomieszczeń. Wspominają, że podczas oględzin nieruchomości z zainteresowanymi zakupem klientami najbardziej przeszkadza ogólny nieład, który bywa odbierany jako brak szacunku wobec gościa. Do kanonu grzechów głównych właścicieli prezentujących mieszkanie wchodzi:


•    gotowanie posiłku podczas wizyty klienta,
•    porozrzucane rzeczy osobiste,
•    nieadekwatny do sytuacji ubiór sprzedającego (tak, tak, to się zdarza),
•    brak miejsca na powieszenie płaszcza klienta,
•    palenie papierosów w obecności klienta,
•    głośna muzyka i włączony telewizor,
•    zasłonięte rolety/żaluzje/zasłony.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.

+48 22 626 pokaż!

Wypełnij poniższy formularz:

Czy ten wpis okazał się przydatny? Udostępnij znajomym


Wyślij wiadomość mailem

Czy ten wpis okazał się przydatny?
Wyślij znajomym!


Wyślij wiadomość mailem

Nasi klienci powiedzieli

Dnia 16.05.2017r sfinalizowałam zakup mieszkania za pośrednictwem Pana Dawida Grodzickiego. Postanowiłam wyrazić swoją opinię na temat otrzymanego przed Pana Dawida wsparcia podczas całego procesu sprzedażowego pisemnie, gdyż postawa jaką zaprezentował ww. doradca zasługuje na szczególne uznanie i wdzięczność. Pragnę serdecznie podziękować Panu Dawidowi za jego rzetelność i fachowość.

— Anna T., Warszawa