2019-04-10
Idealny klient dla banku
Zaciągnięcie kredytu hipotecznego to często decyzja niemalże na całe życie, dlatego warto się do niej profesjonalnie przygotować. Warto wiedzieć, na co bank zwraca uwagę analizując sytuację klienta poszukującego finansowania zakupu nieruchomości.
Kim jest idealny klient?
Ciężko jest jednoznacznie określić wymarzony profil klienta dla banku. Wszystko jest zawsze rozpatrywane indywidualnie. Każdy z banków ma swoją wewnętrzną ocenę kredytową, czyli tzw. scoring. Jest to metoda bankowa, dzięki której bank uzyskuje informację na temat wiarygodności osoby ubiegającej się o kredyt. Najważniejszy punkt, który bierze pod uwagę bank to nasza zdolność kredytowa wynikająca z wysokości naszych dochodów. Jest ona właśnie oceniana na podstawie scoringu.
Stan cywilny, a kredyt
Jeśli ktoś nie ma wystarczających dochodów, to stan cywilny czy wykształcenie nie przekonają banku do przyznania tej osobie kredytu. – Możemy się jednak domyślać, że osoby będące w stałych związkach mogą być bardziej preferowane przez bank. W sytuacji, gdy w gospodarstwie domowym zabrakłoby jednego dochodu, to zawsze jest ta druga osoba, mogąca go wspierać i pomagać w spłacie kredytu. Z drugiej jednak strony singiel posiadający wystarczające dochody nie będzie też miał problemu z uzyskaniem kredytu, mówi Andrzej Łukaszewski, ekspert kredytowy Gold Finance.
Wykształcenie
Teoretycznie banki powinny preferować osoby z lepszym wykształceniem. – Taka osoba, w przypadku utraty źródła dochodu, jest w stanie szybciej znaleźć nowe zajęcie. Wykształcenie to jednak nie wszystko. Banki czasem odmawiają przyznania kredytu osobom bardzo młodym, np. poniżej 25 roku życia, mimo iż mogą pochwalić się wyższym wykształceniem - mówi Andrzej Łukaszewski z Gold Finance. Jednak pamiętajmy, że jeśli ktoś nie ma wystarczających dochodów to stan cywilny, czy wykształcenie nie przekonają banku do przyznania tej osobie kredytu.
Przed zaciągnięciem kredytu hipotecznego…
Osoba, która zamierza ubiegać się o kredyt, przede wszystkim powinna rozpocząć od spotkania z ekspertem finansowym, który wyliczy zdolność kredytową i podpowie pewne rozwiązania. – Na pewno warto zadbać o swój dochód, a przede wszystkim o odpowiednie udokumentowanie go. Warto też przed złożeniem wniosku kredytowego samemu sprawdzić jak wygląda nasza historia kredytowa w Biurze Informacji Kredytowej. Jeśli mieliśmy w przeszłości jakieś zobowiązania finansowe i nie mamy pewności, czy wszystko było w porządku z regularnymi spłatami, to warto te sytuacje wyjaśnić i wyprostować przed złożeniem wniosku kredytowego. Jeśli mamy problem ze zdolnością kredytową i przyczyną tego są już istniejące zobowiązania, to dobrze byłoby pomyśleć o ich ograniczeniu przed złożeniem wniosku kredytowego – dodaje Andrzej Łukaszewski, ekspert kredytowy Gold Finance.
Podwyższenie scoringu – czy to możliwe?
Istnieje taka możliwość, jednak jest to kwestia indywidualna. Oczywiście, nie jest to krótkotrwały proces, w kilka dni lub tygodni jest to wręcz niewykonalne. Możemy pomyśleć o znalezieniu dodatkowego źródła dochodu lub ograniczeniu naszych zobowiązań, co zwiększy naszą zdolność. Możemy również poprosić kogoś o dołączenie do kredytu. Na pewno nie powinniśmy w bardzo krótkim czasie składać wielu wniosków kredytowych, ponieważ to obniży naszą punktację w BIK i może spowodować spadek scoringu w bankach. – Bardzo często przychodzą do mnie klienci, którzy mówią że specjalnie ostatnio wzięli drobny sprzęt na raty tylko po to, żeby pokazać jakąś historię zobowiązań przed staraniem się o kredyt hipoteczny. Jest to naprawdę zupełnie niepotrzebne działanie – mówi Andrzej Łukaszewski, ekspert kredytowy Gold Finance.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).