Sprawdź najemcę

Na rynku pośrednictwa większość dotychczasowych akcji informacyjnych było skierowanych do najemców. W licznych artykułach udzielano porad dotyczących właściwego wyboru mieszkania na wynajem, formalności związanych z umową najmu, rozwiązywania problemów związanych z właścicielem mieszkania. A co z wynajmującym? Ryzyko z jego strony jest przecież znacznie większe.

Agencje nieruchomości w ostatnim czasie podejmują problematykę odpowiedniego zabezpieczenia interesów wynajmujących. Nie bez przyczyny. Policja coraz częściej odnotowuje przykłady oszustw na rynku najmu, a beztroskie podejście właścicieli do wynajmu skutkuje czasem stratami liczonymi w tysiącach złotych.

Podstawą zabezpieczenia interesów strony wynajmującej jest odpowiedni dobór klienta. W Polsce nadal nie jest rozpowszechniony model polegający na badaniu wiarygodności przyszłego najemcy. Taki system przyjęto z sukcesem w krajach Europy Zachodniej. W odpowiednio przygotowanej ankiecie pośrednik uzyskuje od przyszłego najemcy informacje na temat jego miejsca zamieszkania, referencje od poprzednich wynajmujących i inne przydatne informacje, które pozwalają na wstępną weryfikację klienta, dając pewność, że jest to osoba wypłacalna i dająca wysoki poziom bezpieczeństwa transakcji. Nie można wykluczyć prób podawania fałszywych informacji na tym etapie, ale system scoringu odstrasza klientów, którzy poza podstawowym celem jakim jest wynajem mieszkania mają bardziej przyziemne zamiary wobec wynajmowanej nieruchomości.

W polskich warunkach nowością są wprowadzane usługi dla wynajmujących, np. Bezpieczny Wynajem. W ramach takiego pakietu pośrednik może zbadać wiarygodność klienta zainteresowanego wynajmem sprawdzając jego dokumenty w systemie Dokumenty Zastrzeżone, a także (za zgodą klienta) sprawdzi jego historię w bazach Biura Informacji Gospodarczej oraz Krajowym Rejestrze Długów. Uzbrojony w raporty na temat klienta właściciel mieszkania może z większym spokojem powierzyć swoją nieruchomość obcej osobie. Pośrednik może też sprawdzić wiarygodność informacji podanych przez klienta najmującego – m.in. aktualne miejsce pracy. To także uwiarygodnia go w oczach drugiej strony.

To jeszcze nie koniec usług komplementarnych. W wybranych agencjach nieruchomości można liczyć na ubezpieczenie OC najemcy. Dzięki temu właściciel mieszkania ma pewność, że szkody materialne spowodowane przez najemcę zostaną pokryte przez ubezpieczyciela. Nic jednak nie zastąpi dokładnego protokołu zdawczo-odbiorczego, który dokumentuje stan nieruchomości w chwili rozpoczęcia najmu i dobrze skonstruowanej umowy najmu zabezpieczającej w maksymalny sposób obie strony.



Poczytaj więcej o usłudze Bezpieczny Wynajem

Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.

+48 22 626 pokaż!

Wypełnij poniższy formularz:

Czy ten wpis okazał się przydatny? Udostępnij znajomym


Wyślij wiadomość mailem

Czy ten wpis okazał się przydatny?
Wyślij znajomym!


Wyślij wiadomość mailem

Nasi klienci powiedzieli

"Dziękujemy za bardzo dobrą uzyskaną cenę, sprawną organizację w tej dość trudnej międzynarodowej polsko-austriackiej kombinacji, za profesjonalność w tym znajomość angielskiego, szybkość w korespondencji, za znakomity język polski, co nie jest w obecnych czasach oczywistym, za kulturę osobistą jak bardzo ważną w wykonywanym przez Pana zawodzie i za po prostu ludzką życzliwość."

— Wolfgang H., Wiedeń