2020-10-06
Bezpieczny najem – na co warto zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji
Najem na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo prostą sprawą. Szukasz mieszkania online, znajdujesz parę ogłoszeń, umawiasz spotkanie, podpisujesz umowę i wprowadzasz się! Jeśli wszystko poszło zgodnie z planem, właściciel jest uczciwą osobą, a w najmowanym mieszkaniu czujesz się jak w domu - znalazłeś się w gronie szczęśliwców! Jednak zdarzają się i mniej przyjemne doświadczenia najmu, których po prostu dobrze jest uniknąć. Chyba, że lubisz częste przeprowadzki.

Przede wszystkim gdzie szukać mieszkania do najmu?
Najlepiej zorientuj się w gronie własnych znajomych, czy nikt spośród nich nie opuszcza właśnie swojego dotychczasowego lokum. Upewnij się jednak, że nie wyprowadza się ponieważ właściciel zaskakuje częstymi wizytami lub łazienka wymaga generalnego remontu.
Poza tym, szukaj na tematycznych portalach i grupach na Facebooku. Niewiele osób pamięta o minusach takich poszukiwań, które czasem kończą się nieporozumieniami lub rozczarowaniem. Jest to brak wiedzy na temat właściciela i wad mieszkania, no i rządzi tam znana wszystkim zasada: „Kto pierwszy, ten lepszy”, a jak wiemy, pośpiech często nie jest dobry doradcą.
Jeśli więc chcesz zwiększyć szanse na to, że właściciel oddający swoje mieszkanie na wynajem należy do uczciwych, a mieszkanie nie kryje w sobie niespodzianek – sprawdź stronę Metrohouse – nasi agenci dokładnie weryfikują ofertę i przeprowadzają szeroki wywiad zanim zaczną promocję danej nieruchomości. Naprawdę nic nie tracisz, robiąc research również na naszej stronie, a przecież może okazać się, że tylko u nas będzie oferowane mieszkanie, w którym zechcesz zamieszkać.
Jeśli tak będzie, nasz agent z pewnością ułatwi Ci zadanie najmu przeprowadzając Cię przez całą transakcję, dzięki czemu o nic nie będziesz musiał się martwić.
Jeśli jednak transakcja, na którą się zdecydujesz odbędzie się bez udziału pośrednika, polecam Ci skonstruować Umowę Najmu, która zabezpieczy również ciebie.
Co taka umowa powinna zawierać?
- Datę oraz miejsce zawarcia umowy
- Dane obu stron kontraktu
- Dokładny opis i stan nieruchomości w dniu podpisywania umowy (w tym akceptowalny przez wynajmującego zakres zamian/aranżacji mieszkania)
- Czas na jaki jest zawierana umowa oraz warunki wypowiedzenia przez obie strony
- Warunki, termin i forma płatności, wysokość czynszu i określenie osoby, która uiszcza opłatę za media, wysokość kaucji oraz warunek jej zwrotu
- Informację o przeznaczeniu lokalu, czyli: przez kogo lokal będzie zamieszkiwany, czy może być w nim prowadzona działalność gospodarcza lub czy może służyć do celu podnajmu
- Informację o zakresie napraw realizowanych przez właściciela
- Informację kiedy i z jakim wyprzedzeniem właściciel nieruchomości będzie mógł kontrolnie odwiedzić nieruchomość ( zgodnie z Art.222 i 690 Kodeksu Cywilnego ma do tego prawo, nie może jednak przeszukiwać prywatnych rzeczy oraz zaskakiwać niespodziewaną wizytą)
- Podpisy obu stron
- Załącznik w postaci protokołu zdawczo-odbiorczego (uwzględniając nie tylko spisanie liczników ale też pełne wyposażenie w lokalu). Polecam dołączyć jeszcze zdjęcia wykonane w nieruchomości w dniu przekazania kluczy.

O co jeszcze warto zadbać?
Dowiedz się, czy mieszkanie jest ubezpieczone. Jeśli nie, warto zaproponować właścicielowi wykupienie polisy. Zdarzają się przecież różne przypadki zniszczenia nieruchomości niezależnie od użytkowania lokatorów, np. zalania przez sąsiadów. W takich przypadkach to polisa pokrywa koszty ewentualnych napraw.
Zaproponuj też wymianę zamków, choć najlepiej zrobić to na własną rękę – będziesz mieć pewność, że jesteś jedyną osobą posiadającą klucze do mieszkania. Nigdy nie wiesz ilu lokatorów w rzeczywistości miało do niego klucze.
I najważniejsza rzecz, specjalnie dla osób, które dotrwały do końca artykułu:
Zawsze zanim podpiszesz umowę i wpłacisz jakiekolwiek pieniądze – poproś o dowód osobisty osoby, z którą rozmawiasz i Akt Własności mieszkania, które chcesz nająć. Jeśli dla tego lokalu prowadzona jest Księga Wieczysta, masz prawo poprosić o jej numer. Księgi Wieczyste są jawne i możesz przejrzeć ją on-line. To bardzo ważne, by upewnić się, że osoba, z którą rozmawiasz jest rzeczywiście właścicielem mieszkania! Jeśli jest współwłaścicielem, poproś o pełnomocnictwa od reszty współwłaścicieli i ich zgodę na wynajęcie tego lokalu.
Jeśli tego nie sprawdzisz, może okazać się, że człowiek, któremu wpłaciłeś kaucję, zniknie bez śladu, lub w trakcie zamieszkiwania przez ciebie lokalu pojawi się realny właściciel mieszkania i z dnia na dzień stracisz dach nad głową. To bardzo ważne, by o tym pamiętać, choć 90% bezpośrednich najmów odbywa się bez okazania tego podstawowego dokumentu.
Jak widzisz, jest co najmniej parę rzeczy, które warto zrobić, by uniknąć problemów. Nie zapomnij o nich, by spać spokojnie.
Powodzenia!
Autor: Karolina Wasilewska-Buraczyk
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).