2022-01-14
Jakie mieszkanie wybrać - Rynek wtórny czy pierwotny?
Zakup mieszkania to poważna inwestycja. Nic więc dziwnego, że wielu z nas ma dylemat
Jakie mieszkanie wybrać?
Zarówno rynek wtórny jak i pierwotny rządzi się własnymi prawami więc dziś postaram się przybliżyć Wam wady każdego z nich.

Rynek Pierwotny
Mieszkanie z rynku pierwotnego jest najczęściej w stanie deweloperskim, co powoduje, że aby w nim zamieszkać czeka nas jego kompleksowe wykończenie (m.in. biały montaż, podłogi, drzwi wewnętrzne, kuchnia, łazienka). Nie masz czasu lub chęci? Wielu deweloperów współpracuje z firmami, w których można zakupić gotowy pakiet wykończenia lokalu. Nowe budownictwo idzie w parze z nowoczesnymi rozwiązaniami , które rzutują na obniżenie kosztów utrzymania. Dodatkowo dostajemy gwarancję, że przez okres pięciu lat od zakupu, to deweloper odpowiada za usunięcie wad technicznych. Zakup mieszkania z rynku pierwotnego umożliwia też aranżację nieruchomości według naszych potrzeb.
To my jesteśmy jego pierwszymi nabywcami, choć przeprowadzka jest najczęściej odroczona w czasie. Dlaczego? Mieszkania te rezerwuje się często na etapie „dziury w ziemi”, co nie oznacza, że pośród ofert sprzedaży z rynku pierwotnego nie pojawiają się lokale, które już fizycznie istnieją. Bywają nawet i gotowe do wprowadzenia się, jednak ich dostępność jest bardzo ograniczona.
Ponieważ centra miast są już w dużym stopniu zabudowane, deweloperzy zmuszeni są do inwestycji na obrzeżach miast lub w lokalizacjach oddalonych od centrum. Zdarzają się również oferty zrewitalizowanych starych kamienic lub fabryk, które mieszczą się w atrakcyjnych lokalizacjach, niemniej ich cena jest adekwatnie wyższa. Warto więc sprawdzić węzeł komunikacyjny i infrastrukturę inwestycji, które coraz częściej przypominają małe miasteczka.
Dla części osób taka transakcja kojarzy się z ryzykiem. Wynika to z obawy, że stracą swoje pieniądze jeśli deweloper upadnie, lub okaże się oszustem. Możecie być jednak spokojni, bo dzięki ustawie deweloperskiej, w trakcie realizacji projektu wasze środki są chronione na rachunku powierniczym, a deweloper otrzymał jedynie taki procent środków w jakim wykonał projekt. Warto oczywiście sprawdzić inwestycje, które zrealizował już dany deweloper i kupować tylko ze sprawdzonego wcześniej źródła.
Rynek wtórny
Kupując mieszkanie z rynku wtórnego, nabywamy mieszkanie z drugiej ręki. Krótko mówiąc: nie jesteśmy jego pierwszymi właścicielami. Z tego powodu w grę często wchodzi remont, bo często dawno minęły już lata świeżości wykończenia, , a jeśli nawet całość nie wygląda tak źle, to przecież zmienia się moda i style projektowania. Oferta jest bardzo szeroka, na rynek wchodzą mieszkania wybudowane przed kilkoma laty, dlatego coraz częściej standard tych lokali wcale nie wymaga remontu.
Rynek ten jest bardzo elastyczny lokalizacyjnie, gdyż bez problemu znajdziemy mieszkanie w samym centrum jak i poza nim. To najlepsza opcja dla osób, które potrzebują mieć coś dostępnego od zaraz. W zależności od tego, czy standard mieszkania nam odpowiada, można wprowadzić się natychmiast po sfinalizowanej transakcji.
To, o czym trzeba wspomnieć to wyższe miesięczne koszty utrzymania. Starsze budownictwo to wyższe koszty związane z utrzymaniem budynku. Podczas gdy mieszkania z rynku pierwotnego wykorzystują nowe technologie pozwalające na obniżenie kosztów eksploatacji budynku i lokalu, w starszym budownictwie należy liczyć się z rosnącymi kosztami funduszu remontowego, z którego realizowane są bieżące naprawy.
Co jeszcze może wpłynąć na decyzję jakie mieszkanie wybrać?
Koszty okołotransakcyjne. W przypadku rynku wtórnego w budżecie trzeba uwzględnić podatek PCC, czyli podatek od czynności cywilno-prawnych, który wynosi 2% od wartości rynkowej nabywanej nieruchomości. Doliczyć należy także taksę notarialną o wysokości 1% od wartości nieruchomości. W przypadku rynku pierwotnego PCC nie obowiązuje, natomiast taksą notarialną w przypadku umowy deweloperskiej kupujący dzieli z deweloperem, zwykle po połowie.
Nie ma dwóch takich samych nieruchomości, dlatego bardzo trudno jest podjąć decyzję mając świadomość, że będzie miała wpływ na resztę naszego życia. Pocieszające jest, że można liczyć na pomoc Ekspertów. Nasi Agenci pomogą Wam w ustaleniu czego tak naprawdę szukacie i niezależnie od tego, który rynek wybierzecie przeprowadzą Was bezpiecznie przez każdą transakcję.
Zapraszamy do kontaktu!
Tel.: +48 22 626 26 26
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).