2022-01-31
O co pytać przy zakupie mieszkania? 10 porad Agenta
Kupno mieszkania to bardzo ważna decyzja i tylko od Ciebie zależy czy dokonasz właściwego wyboru. Niektóre rzeczy, takie jak przynależność balkonu wydaje Ci się na tyle oczywista, że nie musisz o nie pytać. Czy aby na pewno? Pamiętaj, że konsekwencje swojej decyzji będziesz ponosił wiele lat, a tam, gdzie duże inwestycje, pojawiają się też emocje, które zwykle zakrzywiają obraz rzeczywistości.
Co sprawdzić, aby mieć pewność, że podjęta decyzja będzie najlepszą, jaką możemy podjąć?

O co pytać przy zakupie mieszkania? 10 porad Agenta
Oto nasza lista:
1. Co faktycznie wchodzi w metraż mieszkania?
Wielu osobom nie przyjdzie nawet do głowy, by podczas prezentacji lokalu, zapytać o jego metraż. Tak jak o wspomniany przeze mnie balkon, a warto! Wyobraźcie sobie, że kupujecie mieszkanie 50m2, a w praktyce okazuje się, że jest 40. Jak to możliwe?
Niewiele osób wie, a jednak się zdarza, że ogłoszenia o sprzedaży nieruchomości zawierające metraż mieszkania uwzględniają w nim również piwnicę lub balkon. Inny przykład to mieszkania, w których są gdzieś skosy (np. na poddaszu). W ogłoszeniu często podaje się ilość m2 mierzonej po podłodze, kiedy tak naprawdę powierzchnie ze skosami liczy się nieco inaczej. Warto dowiedzieć się, w ilu metrach kwadratowych przyjdzie się nam zorganizować i za co tak naprawdę mielibyśmy zapłacić.
2. Jaki jest stan prawny nieruchomości?
Każdy Agent nieruchomości jest zorientowany, czy lokal ma założoną Księgę Wieczystą oraz czy zawarte w niej wpisy są powodem do zmartwień. Takim przykładem może być zadłużenie lub służebność (zapis w KW, że podana w niej osoba ma dożywotnie prawo przebywania w lokalu). To się rzeczywiście zdarza, szczególnie gdy cena nieruchomości jest niezwykle atrakcyjna.
O czym jeszcze warto pamiętać i o co pytać przy zakupie mieszkania? Oto kolejna porcja wiedzy!
3. Jaki jest stan techniczny lokalu i przynależących do niego pomieszczeń?
Kiedy wchodzimy do mieszkania, które wygląda na świeże i czuć wręcz zapach nowej farby, czy przyjdzie nam do głowy zapytać, kiedy przeprowadzono ostatni remont? Lub co wchodziło w jego zakres? Jeśli budynek pochodzi z lat 80. i nie zostały wymieniane instalacje elektryczne, wodociągowe czy grzewcze, za jakiś czas czeka Cię generalny remont mieszkania. Jestem przekonana, że nikt nie kupi mieszkania do totalnego remontu za cenę mieszkania wykończonego pod klucz. Tylko pod warunkiem, że jest tego świadomy.
4. Jaki jest stan techniczny budynku, w którym mieści się konkretna nieruchomość?
Kluczową sprawą jest oczywiście rok jego budowy oraz ostatniego remontu. Stan ociepleń całej bryły, planowany remont dachu, klatki schodowej lub piwnic wpłynie na comiesięczne rachunki. Niezwykle istotne są tak jak w przypadku konkretnego lokalu, instalacje – elektryczna, wodociągowa czy grzewcza. Agent Nieruchomości w Twoim imieniu skontaktuje się ze spółdzielnią czy wspólnotą mieszkaniową, byś poznał ewentualne plany naprawcze.
5. Jakiej wysokości jest czynsz?
Zobacz jakie opłaty będziesz ponosić co miesiąc. Jeśli masz w planach finansowanie nieruchomości kredytem hipotecznym, na comiesięcznym rachunku oprócz raty kredytowej pojawią się też opłaty za wodę, gaz, wywóz śmieci, opłata administracyjna oraz fundusz remontowy. Prośba o udostępnienie rachunku za poprzedni okres rozliczeniowy byłaby jak najbardziej uzasadniona.
6. Na jakie strony świata wychodzą okna?
Dlaczego to takie istotne? Od tego zależy, czy w mieszkaniu jest jasno, czy panuje w nim mrok, oraz czy jest w nim nieznośnie gorąco lub chłodno. Przykład:
W jednostronnym mieszkaniu na 8. piętrze, którego okna wychodzą na południowy wschód będzie jasno, ale i bardzo gorąco latem. Bardzo prawdopodobny okaże się scenariusz, że w upalne dni, bez zamontowanej klimatyzacji nie będziesz czuł się komfortowo. Mieszkanie wówczas nagrzewa się przez większą część dnia, a ciężko o wieczorny przeciąg w mieszkaniu, w którym okna wychodzą tylko na jedną stronę.

Czy jest jeszcze coś, o co warto pytać przy zakupie mieszkania? Oczywiście!
7. Które ściany ewentualnie będzie można wyburzyć?
Jeśli w mieszkaniu aż prosi się o remont, warto ustalić, czy ten konkretny lokal spełnia Twoje oczekiwania aranżacyjne. Niektóre elementy, takie jak otwarta kuchnia na salon to warunek, byś czuł się dobrze. Jeśli ściana pomiędzy kuchnią, a salonem okaże się nośną, czyli stanowiącą konstrukcję budynku, realizacja Twojej wizji nie będzie możliwa. Warto o to zapytać unikając rozczarowań przy remoncie.
8. Czy do mieszkania dobiegają dźwięki z ruchomej ulicy, lub czy słychać sąsiadów?
Zanim dokonasz zakupu mieszkania sprawdź czy jest ono dobrze wyciszone. Jaka jest odległość od ulicy i czy jest to droga wewnętrzna, a może autostrada? Czy słychać przez ściany sąsiadów? By to zweryfikować poproś Agenta, by umówił prezentację mieszkania kiedy prawdopodobieństwo ich obecności jest największe. Możesz także poprosić, by Agent zrobił mały wywiad i dowiedział się, czy w bloku nie ma awanturujących się i głośnych mieszkańców.
9. Czy w cena lokalu uwzględnia wyposażenie?
By uniknąć nieporozumień i konfliktu przy samej transakcji, warto ustalić co dokładnie poza przyległościami do mieszkania wchodzi w jego cenę. Może to być tylko stała zabudowa w kuchni, a może właściciele zostawiają wszystko, na co patrzysz.
10. Kiedy wprowadzenie się będzie możliwe?
Niekiedy właściciele są zobowiązani innymi umowami, np. sami są w trakcie zakupu nieruchomości, do której mieliby się przeprowadzić po sprzedaży mieszkania, które oglądasz. Dlatego dobrze jest zapytać o realną dostępność lokalu i termin przekazania kluczy.
Zanim umówisz się na prezentację nieruchomości, która Cię zainteresuje, zastanów się, co jest Ci potrzebne w najbliższym otoczeniu. Gdzie jest najbliższy sklep spożywczy? Jaka jest odległość do przystanków? Jeśli masz dzieci, odszukaj przedszkole i szkołę. Znajdź najbliższą przychodnię zdrowia i sprawdź, czy będziesz miał gdzie pójść na spacer z psem.
Jeśli będziesz znał odpowiedź na każde z tych pytań, możesz być spokojny, bo decyzja o zakupie mieszkania przyjdzie do Ciebie sama. A w przyszłości nie będziesz mógł sobie zarzucić, że podjąłeś ją pod wpływem emocji.
Powodzenia!
Autor: Karolina Wasilewska-Buraczyk
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).