2020-11-04
Obrót nieruchomościami w czasach Covid-19
„A więc czas wstać z łóżka.” Znowu o wiele za wcześnie zbudził Cię głośny tramwaj za oknem, i tym razem obiecujesz sobie, że pozbędziesz się tego mieszkania raz na zawsze, a w jego miejscu pojawi się mały domek na wsi, gdzie nie ma zasięgu i wszystkie korposprawy będą mogły poczekać.

Ale… przypominasz sobie, że to czas pandemii. Znowu opadają Ci ramiona, bo Twoje marzenie coraz bardziej się oddala, bo myślisz, że musisz przełożyć sprzedaż lub kupno domu, czekając na lepszy moment. Ale mam dla Ciebie dobrą wiadomość: jesteś w błędzie! Wszystko da się zrobić, i dziś jak nigdy przyda Ci się pomoc agenta nieruchomości, który wyręczy Cię na wielu etapach transakcji!
Przygotowaliśmy parę wskazówek na bezpieczną sprzedaż oraz zakup nieruchomości w czasach, w których wiele osób nie wie, co robić, podczas gdy wszyscy powinniśmy być po prostu bardziej ostrożni i odpowiedzialni za siebie nawzajem.
Jeśli jesteś Sprzedającym:
1. Zadzwoń do zaufanego agenta nieruchomości i powiedz mu o swoich planach. Zdalnie może pomóc wycenić Ci nieruchomość, podpowiedzieć pomysły na drobny home staging i jaką strategię sprzedaży należy przyjąć. Dokumenty pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości można zawrzeć posługując się podpisem elektronicznym, lub za pomocą kuriera: wysłać oryginały i podpisane odesłać, również tą samą drogą.
2. Dobrze przygotuj nieruchomość do sesji fotograficznej. O szczegółach pisaliśmy tutaj
3. Prezentacja mieszkania może odbyć się online lub w obecności klientów, ale umówiona przez agenta nie musi odbywać się w Twojej obecności. Pośrednik opiekujący się ofertą, wyposażony w płyn do dezynfekcji, maseczkę i rękawiczki (dla siebie i klientów), za Twoją zgodą zaprezentuje nieruchomość. Podczas prezentacji dopilnuje by nikt niczego nie dotykał, (np. uchyli drzwi wejściowe, by nie dotykać klamki ), przed i po dokładnie wywietrzy każdą przestrzeń.
4. Jeśli klienci złożą ofertę na Twoją nieruchomość, zostanie Ci przekazana telefonicznie. To nic nowego - negocjacje zwykle odbywają się w ten właśnie sposób :)
Jeśli jesteś Kupującym:
1. Tak jak w przypadku 1 punktu, wyżej: Zadzwoń do zaufanego agenta nieruchomości i powiedz mu, czego szukasz. Telefonicznie lub na spotkaniu online, można w takim samym stopniu zbadać potrzeby i zaplanować strategię poszukiwań. Dokumenty pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości można zawrzeć posługując się podpisem elektronicznym, lub za pomocą kuriera: wysłać oryginały i podpisane odesłać, również tą samą drogą.
2. Propozycje ofert, ich parametry i zdjęcia otrzymasz mailowo od swojego agenta.
3. Jeśli środki finansowania zakupu mają pochodzić z kredytowania, nasz agent umówi dla Ciebie spotkanie on-line z naszym ekspertem kredytowym z Gold Finance. Oczywiście odbędzie się to bezprowizyjnie i ma na celu przygotowanie Ciebie do wyboru najlepszej oferty na rynku, bez biegania od banku do banku, oraz ryzyka, że jego pracownik przedstawi Ci tylko te możliwości kredytowania, które ma obecnie w ofercie mimo, że nie będą zbyt korzystne.
4. Powiedz swojemu pośrednikowi, jakie masz oczekiwania wobec prezentacji. Która forma (online czy spotkanie bezpośrednie) na tę chwilę wchodzi w grę i zapytaj o zasady obowiązujące na spotkaniu. Być może agent przygotował dla Ciebie film z nieruchomości i okolicy, który pomoże Ci przygotować pytania dotyczące nieruchomości. Zadaj je telefonicznie, by maksymalnie skrócić czas bezpośredniego spotkania, lub dać czas pośrednikowi na ustalenie odpowiedzi z właścicielem.
5. Prezentacja: tuż przed Twoim wejściem agent wywietrzy nieruchomość. Jeśli możesz, zadbaj o rękawiczki jednorazowe i maseczkę. (Jeśli ich nie masz, zostaniesz w nie wyposażony). Nie dotykaj niczego i zachowaj dystans od prowadzącego prezentację. Postaraj się, by spotkanie nie trwało dłużej, niż jest to konieczne. Jeśli wiesz, czego chcesz, przedstaw swoją ofertę pośrednikowi na spotkaniu, i pamiętaj, że negocjacje najczęściej odbywają się telefonicznie.
Spotkanie w biurze lub kancelarii notarialnej:
Każdy klient przed spotkaniem zostaje poinstruowany o zasadach obowiązujących na spotkaniu, w którym:
- bierze udział minimalna ilość osób
- nie podajemy sobie rąk
- zachowujemy bezpieczny dystans
- jesteśmy w maseczkach oraz rękawiczkach ochronnych
- każdy ma swój własny, zdezynfekowany długopis
Przestrzeń zostaje wywietrzona przed i po spotkaniu, które trwa tylko tyle, ile wymaga tego sytuacja. Wszelkie warunki transakcji uzgadniane są telefonicznie, a jeśli u kogoś pojawią się objawy przeziębienia, spotkanie jest przekładane.

Jak widzisz, nie ma się czego obawiać. Jeśli współpracujesz z profesjonalistą, zadba o to, by obie strony transakcji czuły się bezpiecznie i komfortowo.
W każdym biurze i kancelarii obowiązują przepisy, które mają umożliwić nam zrealizowanie naszych planów. Cóż z tego, że nie możemy uścisnąć sobie dłoni? Przecież wszyscy wiemy, że chodzi o zdrowie nas wszystkich, a uśmiech pojawia się przede wszystkim w naszych oczach :)
Autor: Karolina Wasilewska-Buraczyk
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).