2015-06-10
5 błędów, które popełniamy przy wycenie mieszkania do sprzedaży
Dziś chcielibyśmy napisać o kilku ważnych kwestiach, które dotyczą osób wystawiających swoje mieszkania na sprzedaż. Pierwsze pytanie, jakie pojawia się przy sprzedaży to cena nieruchomości. Jakie podstawowe błędy popełniamy na tym etapie?
Błąd nr 1: Ceny z portali nieruchomości
Każdy, kto wycenia swoje mieszkanie wcześniej czy później trafia na portale ogłoszeniowe. A tam… istny festiwal cenowy. Cieszysz się, że Twoje mieszkanie jest warte więcej niż początkowo przypuszczałeś? Spokojnie, to tylko ceny ofertowe, które bywają wyższe o co najmniej kilka procent od rzeczywistych cen osiąganych w transakcjach. Zastanów się, dlaczego mieszkania, które tam widzisz niż znalazły jeszcze nabywcy? Czy nie przez zawyżoną cenę?
Błąd nr 2: Jakiś margines na negocjacje
Każdy lubi negocjować. I rzeczywiście – także na rynku mieszkaniowym trzeba wziąć poprawkę na fakt, że potencjalny nabywca będzie chciał co nieco uszczknąć z ceny. Pamiętaj jednak, że gdy przesadzisz z wielkością marginesu na negocjacje stajesz się mniej atrakcyjny w porównaniu do innych ofert. Jeżeli chcesz sprzedać swoje mieszkanie za 280 tys. zł., a wystawisz cenę 310 tys. zł. tracisz np. wszystkich klientów, którzy w ustawiają filtry wyszukiwarek na kwotę 300 tys. zł. Oni przecież nie wiedzą, że jesteś gotów sprzedać taniej.
Błąd nr 3: Bo sąsiad sprzedał za tyle
Sugerowanie się opiniami sąsiada, szwagra czy kolegi z pracy to nie jest dobry pomysł. Jeżeli opierasz swoją wiedzę o cenach z rozmów z tymi specjalistami radzimy zachowanie ostrożności. Wiele osób ma tendencję do chwalenia się dobrą sprzedażą i okazyjnym zakupem. Kurczowe trzymanie się ceny z polecenia sąsiada w przypadku, gdy rynek podpowiada zupełnie inne wartości to niezbyt dobre wyjście.
Błąd nr 4: Przeszacowane wyposażenie
Zbyt dużą wagę przywiązujemy do samego wyposażenia i standardu mieszkania. Oczywiście jakość wyposażenia i standard wykończnia ma przełożenie na cenę nieruchomości, ale równie istotna jest technologia budowy budynku, jego stan techniczny, lokalizacja nieruchomości, rozkład mieszkania, jego funkcjonalność. Zdarza się, że klienci argumentując wysoką cenę mieszkań w budynku z wielkiej płyty wymieniają kwoty, jakie zainwestowali w remont. Tylko, że złote klamki, instalacje kina domowego i nowoczesna wanna z hydromasażem nie przykryją mankamentów związanych ze stanem technicznym budynku i być może nieciekawą okolicą.
Błąd nr 5: Emocje
Każdy ma emocjonalny stosunek do swojego mieszkania. Wiążą się z nim liczne wspomnienia, dlatego osobom sprzedającym mieszkanie brakuje obiektywnego spojrzenia na możliwą do osiągnięcia cenę. Wystawić można każdą cenę – tylko czy ktoś będzie w stanie tyle zapłacić. Dlatego sprzedający sondują rynek. Niektórzy wystawiają cenę „z kosmosu” po to, by następnie co kilka tygodni ją obniżać. A potem narzekają, że brak jest zainteresowania, że sprzedaż trwa tak długo. U podstaw takiego stanu rzeczy jest błędne przekonanie o wyjątkowości naszego mieszkania, które posiada rzekomo atrybuty obce innym ofertom. Najczęściej to tylko błędne przekonanie.
Za tydzień napiszemy o tym jak wycenić mieszkanie do sprzedaży. Foto: kaboompics.com
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).