2022-08-16
Jak nie trafić na oszusta? O nieuczciwych praktykach „pośredników nieruchomości”
Zakup mieszkania często wiąże się z wydaniem oszczędności życia, a nawet z zaciągnięciem kredytu. Dlatego tak ważne jest, by transakcja odbyła się bez przykrych niespodzianek. Jak ich uniknąć, w czasach, gdy rynek nieruchomości jest tak otwarty, a w Internecie widnieją dziesiątki tysięcy ogłoszeń o sprzedaży?

Dziś podpowiadamy jak nie trafić na oszusta i rozpoznać nieuczciwe praktyki „pośredników nieruchomości”
Zacznijmy od pierwszego kontaktu z pośrednikiem, jakim najczęściej jest rozmowa telefoniczna. Wszyscy liczymy na profesjonalną obsługę Agenta Nieruchomości, prawda? Zatem dlaczego dziwi nas, gdy Agent w rozmowie telefonicznej zastrzega, że zanim zrobi cokolwiek na rzecz sprzedaży, bądź klienta kupującego, musi podpisać umowę pośrednictwa? Najczęstsza odpowiedź, jaką słyszą Agenci od sprzedających, to zaproszenie „proszę przyjść już z klientem”, co otwiera furtkę oszustom, wykorzystującym uśpioną czujność obu stron transakcji, a zamyka ją przed profesjonalistami.
Według ustawy o gospodarce nieruchomości pośrednik może zamieszczać ogłoszenia sprzedaży, czy też kojarzyć ze sobą strony dopiero po podpisaniu umowy pośrednictwa. Takie mamy prawo. Ale znając mentalność prawdziwego Polaka, wyjaśnię to jeszcze inaczej.
Wyobraźmy sobie, że przygotowujemy się do zakupu nieruchomości. Umawiamy się z agentem na prezentację, bez podpisywania żadnych dokumentów, (bo po co, skoro chcemy tylko obejrzeć mieszkanie?) Idziemy więc, a podczas umówionej prezentacji okazuje się, że Agent tak naprawdę nie wie, czy człowiek podający się za właściciela rzeczywiście jest tym, za kogo się podaje. Nie wie też zbyt wiele o samym mieszkaniu - nie sprawdził dokumentów ewentualnych obciążeń i zadłużenia. Oczywiście jesteśmy oburzeni. (Jak ktoś mógł się tak nie przygotować!?) To właśnie z tego względu część pośredników nosi nazwę „odźwiernych”. Tak samo sytuacja ma się w przypadku, gdy Agent przychodzi na prezentację z niezweryfikowanym klientem kupującym. Skąd sprzedający ma wiedzieć, czy nie traci czasu na negocjacje z ludźmi, którzy finansując zakup mieszkania przy pomocy kredytu hipotecznego, być może wcale nie mają zdolności kredytowej?
Wiem, że polska dewiza na wszystko brzmi, że gdy czegoś nie wolno, ale się bardzo chce - to można, ale! W przypadku pośrednictwa w obrocie nieruchomościami bez wcześniejszego spisania umowy oraz sprawdzenia dokumentów nieruchomości, jak Akt Notarialny i Księga Wieczysta (w przypadku sprzedających), pośrednik nieruchomości nie ma prawa zrobić właściwie nic.
Wg wyżej wymienionej ustawy agent podlega również obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z pośrednictwem w obrocie nieruchomościami. A więc w zamian za okazanie dokumentu tożsamości, czy Aktu Notarialnego mieszkania można zażądać okazania kopii ubezpieczenia OC pośrednika.
Jakie wnioski należy z tego wyciągnąć? Pamiętajcie, że, każdy agent działający legalnie:
- Podpisuje umowę pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zanim podejmie działanie
- Posiada kopię ubezpieczenia OC za szkody wyrządzone w związku z pośrednictwem
.jpg)
Co jeszcze powinno rozbudzić naszą czujność? W dalszej części tekstu o tym, jak nie trafić na agenta - oszusta
Czasami słyszy się o przypadkach pobierania prowizji, lub jakiejś jej części na etapie przekazywania danych adresowych nieruchomości przeznaczonych do wynajmu lub sprzedaży. Aż dziw bierze, że ktoś próbuje takich praktyk, ale wiedzcie, że jest to nielegalne i natychmiast powinna się Wam zapalić czerwona lampka. Prowizja za pośrednictwo pobierana jest po sfinalizowanej transakcji, ewentualnie - ale tylko w części, przy umowie przedwstępnej.
Korzystanie z usług Agenta Nieruchomości powinno kojarzyć się z opieką, bezpieczeństwem i oszczędnością czasu. Niestety, jak w przypadku praktycznie każdych usług, zdarzają się sytuacje w których można zwątpić w ludzi. Dlatego przed skorzystaniem z oferty firmy, mającej pomóc w znalezieniu wymarzonego mieszkania, lub sprzedaży, warto sprawdzić, jak długo dana agencja działa na rynku. Można zapoznać się z opiniami dotychczasowych klientów, a także zobaczyć jak wygląda jej siedziba. Oczywiście najlepiej korzystać z usług pośrednika, który został nam polecony, ale nie każdy takiego zna, dlatego: transparentność jest kluczowa!
Jeśli moje słowa nie brzmią wiarygodnie, zapraszam do wysłuchania jednego z dwóch nowych podcastów, w którym przedstawiamy agentów nieruchomości. Być może któryś z nich przekona Was, że jest godny zaufania.
Link do podcastów znajdziesz TUTAJ i TUTAJ
Autorka: Karolina Wasilewska-Buraczyk
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).