2023-06-16
Przeprowadzka - formalności
Przeprowadzka wiążę się nie tylko z koniecznością przeniesienia posiadanych rzeczy do nowego mieszkania czy domu. Warto przygotować sobie listę formalności do realizacji po zmianie miejsca zamieszkania. Poszczególne instytucje narzucają określone terminy, a ich niedotrzymanie może się wiązać z problemami. O czym trzeba pamiętać, zmieniając adres zamieszkania?
Przeprowadzka – formalności po zmianie miejsca zamieszkania
Przygotowanie rzeczy do przeprowadzki często wymaga tygodni pracy. Zazwyczaj sam przewóz paczek, mebli i ustawienie wszystkiego w jednym miejscu wymaga poświęcenia co najmniej kilku dni. To jednak nie koniec zadań, które są do wykonania. Pamiętaj o formalnościach. Ich dopełnienie jest obowiązkowe. Najlepiej jeszcze przed przeprowadzką przygotuj listę spraw, które musisz załatwić. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko, że o nich zapomnisz. Oto formalności, których trzeba dopełnić.
Wypowiedzenie umów po przeprowadzce
W mieszkaniu korzystasz z internetu, telewizji kablowej, masz umowy z dostawcami wody, prądu, gazu? Jeśli nieruchomość zmienia właściciela, od razu możesz wszystkie liczniki przepisać na nabywcę. Można to zrobić od razu po sprzedaży nieruchomości. Wystarczy udać się do oddziału firmy, zabrać akt własności i wypełnić odpowiedni formularz. W tym pomaga agent nieruchomości, który również pilnuje, aby sprzedający dopełnił formalności. Jeśli mieszkania nie zbywasz, pozostaje Twoją własnością, powiadom poszczególne firmy o zmianie adresu korespondencyjnego.
Wypowiedzenia wymagają również umowy dotyczące internetu czy telewizji kablowej. W tym przypadku mogą obowiązywać różne okresy. Możliwe, że nie unikniesz zapłaty za okres kilku miesięcy, a nawet za czas do końca obowiązywania umowy.
Jeśli przeprowadzasz się z domu jednorodzinnego, pamiętaj, aby powiadomić o tym firmę odpowiedzialną za wywóz nieczystości. To samo dotyczy lokali w kamienicy. W przypadku gdy chodzi o mieszkanie – nie musisz tego robić.
A co z czynszem? Jeśli sprzedajesz mieszkanie spółdzielcze własnościowe, nie musisz powiadamiać spółdzielni. Umowa zbycia lokalu musi być zawarta w formie aktu notarialnego, a zgodnie z przepisami notariusz powinien niezwłocznie przesłać do spółdzielni wypis tego aktu. Jeśli to mieszkanie na pełnej własności w bloku spółdzielczym, to już musisz złożyć wizytę w spółdzielni
Zmiana adresu zameldowania
Najpierw musisz się wymeldować z nieruchomości. Możesz to zrobić na jeden z dwóch sposobów:
- W urzędzie gminy – potrzebujesz dokumentu tożsamości. Musisz też wypełnić formularz wymeldowania, który znajdziesz tutaj: gov.pl/attachment/94144e02-8410-4ab8-8937-ee2551be9ded. Formularz ten otrzymasz również w urzędzie. Urzędnik wymelduje Cię od razu po otrzymaniu zgłoszenia. Usługa jest bezpłatna.
- Przez internet – żeby to zrobić online, musisz mieć profil zaufany, kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego albo certyfikat podpisu osobistego. Z usługi wymeldowania możesz skorzystać na stronie login.gov.pl. Po podpisaniu i wysłaniu formularza od razu otrzymasz informację o wymeldowaniu. Ta usługa również jest bezpłatna.
Jeśli chodzi o zameldowanie, to w tym przypadku również możesz to zrobić online albo w urzędzie gminy. Aby dokonać tego bez udziału urzędnika, musisz być właścicielem tego lokalu lub mieć do niego inny tytuł prawny. Poza tym musisz też widnieć w księdze wieczystej nieruchomości. Logujesz się na login.gov.pl. Jeśli dane nie będą zgodne z tymi we wspomnianej księdze, załącz do wniosku dokument, który potwierdza tytuł prawny do lokalu. Mogą to być np. umowa najmu, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej lub orzeczenie sądu. Usługa zameldowania jest bezpłatna. Natomiast zapłacisz za zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy 17 zł, chyba że system zameldował Cię automatycznie, to wtedy opłata nie jest naliczana. Jeśli meldujesz się w urzędzie gminy, zabierz dowód tożsamości i dokument, który potwierdza prawo własności.
Aktualizacja danych w firmach i instytucjach
Zaktualizuj swoje dane adresowe:
- we wszystkich bankach, z których produktów korzystasz;
- u ubezpieczyciela;
- w funduszach inwestycyjnych;
- u operatora telefonii komórkowej;
- w urzędzie skarbowym;
- w urzędzie miasta – to dotyczy Cię, jeśli samodzielnie płacisz podatek od nieruchomości; wyprowadzasz się z domu lub samodzielnego mieszkania;
- u pracodawcy;
- w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych – powiadom ZUS o zmianie adresu w terminie 7 dni;
- w przychodni i firmie, w której korzystasz z prywatnej opieki medycznej;
- w urzędzie pracy – osoba bezrobotna zarejestrowana w UP powinna w ciągu 7 dni kalendarzowych wyrejestrować się z urzędu, w którym jest zarejestrowana, a następnie w ciągu 14 dni zarejestrować się w nowym UP, pod który podlega; formalności można również dopełnić przez internet – wystarczy wypełnić na praca.gov.pl „wniosek o przeniesienie dokumentów do urzędu pracy właściwego ze względu na nowe miejsce zamieszkania”; jeśli podlegasz nadal pod ten sam urząd, to wystarczy, że zaktualizujesz dane adresowe;
- w żłobku, przedszkolu lub szkole, do których uczęszczają Twoje dzieci;
- we wszystkich firmach, które przesyłają do Ciebie korespondencję na dotychczasowy adres zamieszkania; w przeciwnym wypadku mogą już do Ciebie nie dotrzeć.
Zmiana danych w urzędzie skarbowym – jak to zrobić?
Jedną z bardzo ważnych formalności po przeprowadzce jest powiadomienie o tym urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania. Nie ma przewidzianego terminu na poinformowanie o tym. Powiadomienie powinno trafić do US przed rocznym rozliczeniem podatkowym lub innym składanym dokumentem, który znajdzie się w tym urzędzie ze względu na wypełnianie obowiązku podatkowego i zostanie podany w nim nowy adres.
W takim przypadku musisz złożyć Zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem – druk ZAP-3. Znajdziesz go tutaj – podatki.gov.pl/media/7204/zap_3-06-05.pdf. Wcześniej druk ten oznaczany był jako NIP-3. W przypadku osób, które posługują się numerem NIP, należy złożyć druk NIP-7. Możesz go pobrać pod linkiem: podatki.gov.pl/media/4123/nip-7_3.pdf.
ZAP-3 i NIP-7 możesz złożyć osobiście w urzędzie skarbowym, wysłać pocztą tradycyjną lub elektronicznie. W tym ostatnim przypadku musisz mieć podpis elektroniczny. Aktualizacja danych jest bezpłatna.
Zmiana danych w urzędzie miasta
Jak wspomnieliśmy, w przypadku domów jednorodzinnych i samodzielnych mieszkań, za które sam płacisz podatek od nieruchomości, musisz powiadomić urząd miasta lub gminy o nowym meldunku. Złóż w takim przypadku formularz aktualizacji danych. Otrzymasz go na miejscu w urzędzie.
Wymiana dowodu rejestracyjnego pojazdu po przeprowadzce – czy jest konieczna?
Jeszcze nie tak dawno przeprowadzka wiązała się z koniecznością wymiany dokumentów. Obecnie nie ma takiej konieczności ani w przypadku dowodu osobistego, ani paszportu czy prawa jazdy.
Natomiast jeśli posiadasz samochód, to Twoim obowiązkiem jest wymiana jego dowodu rejestracyjnego. O zmianach w tym dokumencie musisz powiadomić wydział komunikacji, pod który podlegasz, w 30 dni od dnia, w którym to nastąpiło. Złóż następujące dokumenty:
- wniosek o zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym;
- oryginał dowodu rejestracyjnego;
- dowód tożsamości właściciela;
- dowód zawarcia polisy OC;
- dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej.
Zanim wybierzesz się do wydziału komunikacji, zadzwoń i upewnij się, czy na pewno masz przygotowane wszystkie dokumenty. Wniosek możesz złożyć online przez epuap.gov.pl, ale nie w przypadku każdego urzędu. Zaloguj się, skorzystaj z wyszukiwarki i sprawdź, czy Twój urząd znajduje się wśród nich. Jeśli nie, musisz iść do wydziału komunikacji, w którym zarejestrowano pojazd. Koszt wyrobienia nowego dowodu rejestracyjnego wynosi 68,5 zł. Kwota obejmuje pozwolenie czasowe oraz 1 zł opłaty ewidencyjnej.
Checklista – o tym musisz pamiętać po przeprowadzce
Na koniec lista formalności po przeprowadzce, które mogą Ciebie dotyczyć. Wydrukuj ją, aby o niczym nie zapomnieć:
- Wypowiedzenie umów dotyczących mediów.
- Wymeldowanie i zameldowanie.
- Wymiana dowodów rejestracyjnych pojazdów.
- Aktualizacja danych w firmach i instytucjach:
- w bankach;
- u ubezpieczyciela;
- w funduszach inwestycyjnych;
- u operatora telefonii komórkowej;
- w urzędzie skarbowym;
- w urzędzie miasta (posiadacze domu lub samodzielnego mieszkania);
- u pracodawcy;
- w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych;
- w przychodni i firmie, w której korzystasz z prywatnej opieki medycznej;
- w urzędzie pracy (dotyczy zarejestrowanych w UP);
- w żłobku, przedszkolu lub szkole, do których uczęszczają Twoje dzieci;
- we wszystkich firmach, które przesyłają do Ciebie korespondencję.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).