2013-11-28
Sąsiad prawdę ci powie
Czasem specjaliści Metrohouse prowadzą prelekcje dla osób, które znajdują się na etapie poszukiwania mieszkania do zakupu. Za każdym razem radzimy, by przed ostateczną decyzją o kupnie porozmawiać z sąsiadami.
Brzmi dziwnie? Nie do końca. Jest w tym logika. Poznając przyszłych potencjalnych sąsiadów już na tym etapie możemy dowiedzieć więcej o budynku, okolicy, a także o nich samych. Czyli o tym wszystkim, o czym właściciel „zapomniał” wspomnieć.
„Bo tu, panie, sam margines mieszka”
Odmalowana, pachnąca jeszcze farbą klatka schodowa, wymienione windy. Ogólnie mogłoby się wydawać, że administracja dba o budynek. Aby dowiedzieć się, jak naprawdę wygląda życie w bloku warto porozmawiać z jego mieszkańcami. Może okazać się, że budynek w ostatnich latach był remontowany już kilkukrotnie, a za każdym razem czyste ściany utrzymywały się nie dłużej niż kilka tygodni. W międzyczasie ktoś podpalił windę, wycieraczkę sąsiadowi, a młodzież zimująca wieczorami na klatce budzi postrach wśród mieszkańców. Sąsiedzi nie mają skrupułów w punktowaniu negatywnych aspektów zamieszkiwania w budynku. Aby uniknąć braku obiektywizmu, pytania o standard zamieszkiwania warto zadać niekoniecznie zaprzyjaźnionemu z właścicielami sąsiadowi zza ściany.
„Mieszka się świetnie. Gdyby nie te karaluchy…”
W rozmowach z sąsiadami dowiemy się rzeczy, o które w życiu nie zapytalibyśmy właściciela mieszkania do sprzedaży. Dobrymi informatorami są zwłaszcza emeryci, którzy znają na wylot większość mieszkańców budynku. Wiedzą, kto lubi słuchać głośno muzyki, czyje dzieci urządzają dzikie zabawy wprost pod oknami sąsiadów z parteru i w którym lokalu remont przeciąga się już drugi rok, czemu towarzyszy nieustający warkot wiertarki. Ważną informacją będzie też liczba wynajmowanych mieszkań. Wiadomo, duża rotacja wśród mieszkańców sprzyja anonimowości. Z mojego doświadczenia wynika, że starsi mieszkańcy chętnie udzielają odpowiedzi potencjalnym nabywcom mieszkań szczerze mówiąc np. o karaluchach, czy pojawiającym się grzybie. To dla nabywcy informacje bezcenne. Tego nie powie Ci właściciel!
„A to pani nie wie, że za blokiem ma przebiegać autostrada?”
Informacja o samym bloku to jedno. Równie ważne są wieści dotyczące najbliższych okolic. To od sąsiada dowiemy się, że mieszkanie w budynku zakłócają nocą ciężarówki dowożące towar do pobliskiego marketu, a dzwony z sąsiedniego kościoła powodują, że o 6 rano połowa bloku ma zafundowaną obowiązkową pobudkę. Mieszkańcy z reguły interesują się planami związanymi z najbliższą okolicą. To od nich usłyszysz, że duży parking obok bloku będzie zlikwidowany, bo będzie budowana obwodnica, a plac zabaw ma być przeniesiony na drugą stronę budynku – dokładnie pod okno mieszkania, które zamierzasz kupić.
„Na pewno się zaprzyjaźnimy”
Wprawdzie sąsiada się nie wybiera, ale póki nie kupisz jeszcze mieszkania masz wybór. Oprócz wiedzy o budynku i okolicach w trakcie kilku rozmów z najbliższymi sąsiadami można wyrobić sobie opinię na temat ich samych. Zapewne unikasz różnych typów osobowościowych i jeśli jesteś introwertykiem ciężko będzie mieszkało ci się obok zwariowanego małżeństwa, które co klika dni będzie zapraszać cię na imprezy. Tak samo jak uciążliwe będzie mieszkanie w otoczeniu palaczy, którzy nie wiadomo czemu uwielbiają puszczać dymek na balkonie skutecznie zachęcając nas do biernego palenia.
O czym jeszcze opowie ci sąsiad? Na pewno dowiesz się o rzeczach, o których nie wspomniał ci zbywca. Nie bój się go zapytać, jest skarbnicą wiedzy :)
Inspiracją do napisania tego tekstu był artykuł z Super Expressu "Nie śpię, bo sąsiad katuje mnie piętą"
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).