2023-11-10
Ubezpieczenie mieszkania
Nieruchomość jest warta przeważnie setki tysięcy, a nawet więcej i stanowi dobytek życia. To element majątku, który powinien podlegać szczególnej ochronie. Z tego względu coraz więcej osób decyduje się na wykupienie ubezpieczenia mieszkania. Dzięki takiej polisie możesz uniknąć kosztów przeróżnych szkód, do których dojdzie w nieruchomości, ale nie tylko. Sprawdź, co obejmuje ubezpieczenie mieszkania i na co zwrócić uwagę, wybierając pakiet ochrony.
Ubezpieczenie mieszkania – co obejmuje?
Towarzystwa w Polsce sprzedają przeważnie pakiety, które obejmują wiele różnych zdarzeń i zapewniają szeroki zakres ochrony. Oczywiście, możesz również znaleźć podstawową polisę na mury lub mury z elementami stałymi. Niemniej już za kilkaset złotych kupisz ubezpieczenie, które obejmuje wiele zdarzeń, takich jak: ryzyka kradzieżowe, pomoc fachowców, przedłużoną gwarancję na sprzęt, wsparcie po szkodzie, zalanie, stłuczenie przedmiotów szklanych, przepięcie czy dewastację.
Szukasz ubezpieczenia?
Ile kosztuje ubezpieczenie mieszkania?
Cena ubezpieczenia przeciętnego mieszkania wynosi od 200 do 400 zł rocznie. Opłacalność tego zakupu potwierdzają przykładowe szkody naprawiane z polis podawane przez Polską Izbę Ubezpieczeń (dane za 2022 rok).
Właściciel mieszkania płacił składkę w wysokości 263 zł rocznie. W jego domu doszło do pożaru, w wyniku którego spalił się dach. Ubezpieczyciel wypłacił mu 200 tys. zł. Inna osoba zapłaciła składkę w wysokości 266 zł. W jej domu doszło do zapalenia się obudowy akwarium i okopcenia pomieszczeń. Towarzystwo wypłaciło 26 732 zł.
Ubezpieczenie mieszkania w Polsce – dlaczego się na nie decydujemy?
Coraz więcej Polaków jest świadomych konieczności posiadania takiej polisy. Z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że najwięcej wydajemy na ubezpieczenia majątkowe – 68% środków, które przeznaczamy na takie produkty. W 2021 roku wydaliśmy z tego tytułu 47,1 mld zł, z czego 13,9 mld zł na ubezpieczenia mieszkań i domków letniskowych. Średnia wysokość odszkodowania wypłaconego z tytułu takiej polisy wynosiła 2,3 tys. zł.
Znajdź ubezpieczenie
Największą z obaw, związanych z posiadanym lokalem, jest pożar w domu/mieszkaniu, który wskazało 67% respondentów[1]. Oczywiście, ma to uzasadnienie – w 2022 roku doszło bowiem do 32 320 pożarów w obiektach mieszkalnych. Takie zdarzenie wiąże się to ogromnymi kosztami i brakiem miejsca do życia na długi okres przywracania nieruchomości do poprzedniego stanu[2]. Dzięki polisie nie będzie mieć problemów ze znalezieniem na to środków.
Jak wielu Polaków ma takie ubezpieczenie? Z danych przygotowanych przez Wiener wynika, że 64%, a 16% planuje zakup takiej ochrony[3].
Od czego zależy cena ubezpieczenia mieszkania?
Wpływa na nią wiele czynników. Jeśli chodzi o czynniki, które mają wpływ na jej wysokość, to należą do nich:
- Dotychczasowa historia przebiegu ubezpieczenia – jeśli posiadasz polisę mieszkaniową i były z niej wypłacane odszkodowania w poprzednich latach, to wpływa na podwyższenie ceny za ochronę.
- Suma ubezpieczenia – czyli maksymalna kwota, jaką towarzystwo może wypłacić w ramach polisy. Im wyższa, tym większa będzie składka.
- Zakres ochrony – zazwyczaj towarzystwa ubezpieczeniowe dają do wyboru kilka pakietów. Im szerszy, obejmujący więcej ryzyk, tym więcej wynosi składka.
- Wartość nieruchomości i wyposażenia – pamiętaj, że polisa nie obejmuje wszystkiego. Jeśli dojdzie do kradzieży, np. sztabek złota albo trofeów myśliwskich, nie otrzymasz odszkodowania. Koniecznie sprawdź w OWU, czego nie obejmuje ubezpieczenie.
- Zabezpieczenia antywłamaniowe – mają znaczenie w przypadku polisy, która obejmuje ryzyko kradzieży z włamaniem. Niektóre powodują, że koszt ubezpieczenia będzie niższy. Towarzystwo może obniżyć składkę, jeśli masz, np. drzwi antywłamaniowe czy kraty w oknach.
- Kondygnacja – na niektórych piętrach ryzyko pewnych zdarzeń nie występuje lub jest mniejsze. Przykładowo, mieszkanie na ostatnim piętrze nie zostanie zalane przez sąsiada.
- Materiał, z którego wzniesiono budynek – niektóre pokrycia dachowe są zaliczane do łatwopalnych m.in. papa, słoma, trzcina, gont bitumiczny czy drewno.
- Liczba lokatorów – ma znaczenie w przypadku niektórych ryzyk. Jeśli wykupujesz ochronę, która obejmuje OC w życiu prywatnym, to większa liczba dzieci oznacza większe ryzyko dla ubezpieczyciela. To najmłodsi najczęściej doprowadzają do szkód naprawianych z polisy.
- Ubezpieczyciel – cena bardzo podobnej ochrony może być różna w poszczególnych towarzystwach. Często niższą składkę płacą Ci, którzy korzystają z kilku produktów w tej samej firmie. Zatem, jeśli masz w danym towarzystwie polisę na życie czy OC samochodu, sprawdź, ile zapłacisz za ochronę obejmującą mieszkanie. Możliwe, że oferta będzie bardzo atrakcyjna.
Jakie dokumenty potrzebne są do ubezpieczenia mieszkania?
Towarzystwa nie wymagają wielu. W praktyce wystarczy, że zabierzesz do oddziału ubezpieczyciela dowód osobisty. Oczywiście, ochronę możesz wykupić także online. Przy wyliczaniu składki podajesz wymagane przez towarzystwo informacje, ale na tym etapie ubezpieczyciel nie wymaga żadnych dokumentów, aby je zweryfikować. Będzie to robić dopiero w razie ewentualnej szkody, którą zgłosisz. W przypadku gdy ochrona ma obejmować, np. dzieła sztuki, wcześniej musi dojść do potwierdzenia ich wartości przez rzeczoznawcę, a stanie się to przed zawarciem umowy ubezpieczenia.
Dokumenty potrzebne do wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia mieszkania
Kiedy dojdzie do szkody i będziesz ubiegać się o wypłatę środków, musisz dostarczyć wymagane dokumenty. Oczekiwania zależą od rodzaju zdarzenia. Przeważnie chodzi o:
- potwierdzenie posiadania zniszczonych lub skradzionych rzeczy, np. paragony,
- protokół od policji czy straży pożarnej,
- kosztorys wykonania określonych prac, np. uprzątnięcia mieszkania po zniszczeniach.
Jeśli chodzi o zgłoszenie zdarzenia, to najczęściej możesz to zrobić telefonicznie, online, w oddziale towarzystwa lub listownie. Warto dokumentować szkodę. Najlepiej zrób zdjęcia albo nakręć film.
Ubezpieczenie mieszkania – obowiązki właściciela nieruchomości
Polisa może Cię uchronić przed ponoszeniem kosztów szkód, ale towarzystwo stawia również pewne oczekiwania posiadaczowi domu czy mieszkania. Jeśli nie spełnisz tych wymagań, ubezpieczyciel może obniżyć odszkodowanie, a nawet odmówić wypłaty. Dlatego koniecznie sprawdź OWU, aby dowiedzieć się, o czym musisz pamiętać. W każdej polisie możesz znaleźć nieco inne zapisy. Masz zachowywać środki ostrożności (np. zamykać drzwi opuszczając dom), prawidłowo użytkować sprzęt, wykonywać obowiązkowe przeglądy i ograniczać straty. To ostatnie oznacza, np. jak najszybsze zakręcenie zaworu, kiedy mieszkanie przez wyciek jest zalewane wodą.
Koniecznie zwróć uwagę na obowiązkowe przeglądy i kontrole w nieruchomości. W OWU znajdziesz terminy tj. częstotliwość, z jaką należy wykonywać poszczególne, a dokładnie – jakie wymagania stawia dane towarzystwo. Pamiętaj, że konieczność przeprowadzania cyklicznych przeglądów wynika także z prawa budowlanego. Oto, jakich może oczekiwać ubezpieczyciel:
- instalacji gazowej i wentylacji – raz na 12 miesięcy;
- instalacji elektrycznej wraz z piorunochronami – co 5 lat;
- czyszczenie przewodu kominowego – co 3 miesiące w przypadku paliwa stałego, a co 6 miesięcy płynnego lub gazowego;
- drożność przewodu kominowego – co 12 miesięcy;
- generalny przegląd stanu technicznego domu i instalacji – co 5 lat.
Koniecznie sprawdź szczegóły. Jeśli nie będziesz się trzymać ustalonych zasad, możesz uzyskać niższe odszkodowanie, a nawet towarzystwo odmówi wypłaty.
[1] https://piu.org.pl/wp-content/uploads/2023/03/PIU_raport-wplyw-ubepieczen-na-polska-gospodarke-2022.pdf
[2] https://www.gov.pl/web/kgpsp/interwencje-podsumowanie-2022
[3] https://pap-mediaroom.pl/biznes-i-finanse/docenisz-gdy-wycenisz-czy-polacy-sa-niedoubezpieczeni
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).