2023-04-06
Bezpieczny Kredyt 2%
Znaczące ożywienie na rynku nieruchomości i kredytów to przede wszystkim wynik ogłoszenia programu „Pierwsze Mieszkanie”. To wniosek z ankiety przeprowadzonej wśród agentów nieruchomości Metrohouse. Potwierdzają to także eksperci finansowi Credipass. Jednak nie wszyscy klienci będą czekać na możliwość otrzymania preferencyjnego kredytu.
Bezpieczny Kredyt 2% to dziś najczęstszy temat rozmów z klientami agentów nieruchomości i pośredników finansowych. Choć nie ma jeszcze finalnego kształtu ustawy regulującej program, już teraz wpływa on na rynek nieruchomości i kredytów.
Bezpieczny Kredyt 2% - ruch na rynku coraz większy
Ankieta przeprowadzona wśród pośredników działających w agencji Metrohouse pokazuje, że doniesienia medialne dotyczące zbliżającej się premiery programu Pierwsze Mieszkanie, którego częścią jest Bezpieczny Kredyt 2%, ma wpływ na ożywienie na rynku mieszkań. 77 proc. ankietowanych pośredników twierdzi, że ogłoszenie programu wpłynęło na większy ruch ze strony potencjalnych kupujących. Wśród ankietowanych, którzy widzą to przełożenie prawie co trzeci uważa, że ożywienie to jest znaczące.

Jednocześnie pośrednicy pytani o to, czy Bezpieczny Kredyt 2% będzie miał wpływ na wzrost cen mieszkań, w znakomitej większości potwierdzają tę tezę. Tak twierdzi 68 proc. wszystkich ankietowanych, a jedynie 15 proc. jest przeciwnego zdania.
Mogłoby się zatem wydawać, że na rynku będziemy mieć do czynienia z lawiną klientów, którzy swój zakup nieruchomości uzależniają od przyznania preferencyjnego kredytu. Jak się okazuje, wcale tak nie jest. Na pytanie „Jaki odsetek Twoich klientów warunkuje zakup przyznaniem Bezpiecznego Kredytu 2%” najczęściej pojawiającą się odpowiedzią było „poniżej 25% klientów”, co może jednak świadczyć o tym, że obecne ożywienie na rynku nie jest wcale dziełem klientów upatrujących swojej szansy w tańszym pozyskaniu finansowania, ale na rynek wkroczyła część popytu, która dotychczas z różnych powodów nie była na nim aktywna.
Wiosenne ożywienie na rynku mieszkaniowym widoczne jest zarówno pod względem liczby klientów rozpoczynających proces poszukiwania nieruchomości, jak i wolumenu obrotu pośredników. Według danych Metrohouse, w porównaniu do lutego br., w marcu o 31 proc. wzrosła liczba nowych klientów zgłaszających zapotrzebowanie na nieruchomość. Należy jednak pamiętać, że zwykle to dopiero kolejne wiosenne miesiące stanowią szczyt zainteresowania transakcjami na rynku. Wiele więc wskazuje, że klienci coraz bardziej interesują się zakupami mieszkań. Dużym znakiem zapytania jest to, czy wzrost ich aktywności będzie miał przełożenie na liczbę sprzedanych lokali w najbliższych miesiącach.

Bezpieczny Kredyt 2% - więcej klientów pyta o finansowanie
Podobną odwilż widać na rynku kredytów mieszkaniowych. Kalendarze pośredników finansowych wypełniają się terminami spotkań z klientami, którzy chcą skorzystać z preferencyjnego kredytu.
Dziś mamy do czynienia z zagregowanym popytem po ponad roku zamrożenia rynku kredytów i nieruchomości. Co więcej, część klientów jest przekonana, że nowy program to rozwiązanie dla osób, które nie mają mieszkania i otrzymają kredyt z automatu. Bez potrzeby wcześniejszego zbadania zdolności kredytowej i spełnienia innych wymogów polityki kredytowej banków. Nie biorą także pod uwagę faktu, że specjalna dopłata możliwa jest przez okres 10 lat i nakłada na nich liczne ograniczenia przez ten czas. – zauważa Andrzej Łukaszewski, ekspert finansowy Credipass z Warszawy.
Nie tylko konieczność posiadania zdolności kredytowej jest kluczowa, aby móc skorzystać z tego rozwiązania. Wielu klientów przekonanych jest także, że samo oprocentowanie kredytu wyniesie 2%. Myląca jest bowiem sama nazwa projektu. Zgodnie z projektem ustawy oprocentowanie kredytu będzie wynosiło 2% plus dodatkowe koszty banku, a kredyty ma być spłacany w ratach malejących. Ostateczną wysokość raty będziemy mogli poznać dopiero po zapoznaniu się z finalną treścią ustawy.
Dobrą informacją dla rynku jest to, że niezależnie od programu, już dziś wzrosła zdolność kredytowa klientów. Przykładowo rodzina z 1 dzieckiem i miesięcznymi zarobkami 7 tys. netto może aktualnie otrzymać kredyt w wysokości nawet 403 tys. zł, gdzie jeszcze 2 miesiące temu mogła dostać jedynie 320 tys. zł.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.
+48 22 626 pokaż!
Wypełnij poniższy formularz:
Grupa Metrohouse dba, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane w sposób zgodny z przepisami prawa, a ich przetwarzanie nie naruszało Twoich praw i wolności.
Prosimy o zapoznanie się z Klauzulą Informacyjną.
W przypadku chęci uzyskania dodatkowych informacji dotyczących sposobu przetwarzania Twoich danych osobowych, możesz skontaktować się z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem e-mail: iod@metrohouse.pl
Klauzula Informacyjna
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (dalej: „RODO”) informujemy, że administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Metrohouse Franchise S.A. z siedzibą: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa (dalej: „ADO”). ADO umożliwia kontakt przy wykorzystaniu numeru telefonu: (+48) 22 112 19 29 lub drogą listownie na adres siedziby ADO. Współadministratorami danych osobowych (jedynie w zakresie: imienia, nazwiska, numeru telefonu, adresu e-mail) są spółki: Credipass Polska S.A. oraz Primse.com sp. z o. o. obie z siedzibą w Warszawie przy ul. Wołoskiej 22, 02-675 Warszawa (dalej zwane łącznie „Współadministratorami”). Dane kontaktowe inspektora ochrony danych powołanego przez ADO i Współadministratorów: tel.: +48 (22) 626 26 26, e-mail: iod@metrohouse.pl, adres do korespondencji: ul. Wołoska 22, 02-675 Warszawa. Pani/Pana dane osobowe na potrzeby przygotowania oferty i świadczenia przez ADO usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami przetwarzane są na podstawie art. 6 ust. 1 pkt b) RODO zgodnie z zasadą, że przetwarzanie danych jest zgodne z prawem jeżeli jest niezbędne w celu realizacji umowy lub do podjęcia działań przed jej zawarciem na żądanie osoby. Współadministratorzy przetwarzać będą Pani/Pana dane osobowe w celu złożenia ofert usług własnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt f) RODO. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez ADO przez okres 3 (trzech) lat od końca roku kalendarzowego, w którym złożono ofertę finansowania, ubezpieczenia lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, a jeżeli usługa pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub pośrednictwa w obrocie nieruchomościami zostanie wykonana przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem tych usług zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Współadministratorzy – w zakresie celu przetwarzania jakim jest oferowanie usług własnych przetwarzać będą dane osobowe do czasu zgłoszenia sprzeciwu na przetwarzanie, a jeżeli została wykonana usługa przez okres przechowywania dokumentacji związanej z wykonaniem usługi wymagany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa. Jeżeli nie złożono oferty usług dane osobowe będą przechowywane przez okres 3 miesięcy od daty wypełnienia formularza. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane do państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego (do krajów innych niż kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein). Udostępnione dane nie będą przetwarzane w sposób automatyczny (profilowanie). Odbiorcami danych osobowych, z zachowaniem wszelkich gwarancji zapewniających bezpieczeństwo przekazywanych danych, mogą być: a. podmioty, którym ADO lub Współadministrator powierzył przetwarzanie danych osobowych, w tym dostawcom usług umożliwiających świadczenie usług pośrednictwa finansowego i/lub ubezpieczeniowego i/lub usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami; b. dostawcy usług prawniczych, usług doradczych i windykacyjnych w przypadku dochodzenia przez ADO roszczeń związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą; c. podmioty, z którymi ADO zawarł umowę agencyjną, umowę o współpracy, umowę pośrednictwa finansowego, pośrednictwa ubezpieczeniowego lub w pośrednictwa obrocie nieruchomościami (ich pełna lista dostępna jest pod adresami: www.credipass.pl/partnerzy oraz www.metrohouse.pl/partnerzy). Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do danych oraz prawo ich sprostowania, gdy są one nieprawidłowe. W przypadkach określonych przepisami prawa przysługuje Pani/Panu prawo do żądania usunięcia danych, prawo żądania ograniczenia przetwarzania danych, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego czyli do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy przy przetwarzaniu Pani/Pana danych ADO narusza przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. Podanie przez Panią /Pana danych osobowych jest dobrowolne (konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości podjęcia działań związanych przygotowaniem oferty finansowania lub ubezpieczenia oraz udzielenia informacji w tym zakresie).