Dom tak, dojazdy nie

Z ankiety przeprowadzonej przez agencję nieruchomości Metrohouse & Partnerzy S.A. wynika, że kupując dom zwracamy uwagę na jak najkrótszy dojazd do pracy. Szczegółowa lokalizacja jest także dyktowana m.in. bliskością szkół i przedszkoli.

Nie więcej niż 10 km
Prawie połowa ankietowanych (49 proc.), którzy w okresie kwiecień-maj 2012 r. wypełnili ankietę na stronie www.metrohouse.pl twierdzi, że wybierając dom jest przygotowana na dojazdy do pracy nie dłuższe niż 10 km. Co czwarty ankietowany akceptuje dojazd do 20 km. Znacznie mniej jest osób, które są przygotowane na codzienne dojazdy do 30 i 40 km. Klienci kupujący domy przywiązują coraz większą uwagę do odległości do miejsca pracy i szkół swoich dzieci. – U podstaw stoją też względy ekonomiczne, rosnące ceny paliwa, a także brak rozwiniętej infrastruktury dojazdowej (np. szybka kolej miejska). To wszystko powoduje, że nawet gdy cena domu wydaje się atrakcyjna, brakuje chętnych na zakup jeśli dojazd do miejsca pracy zajmuje zbyt wiele czasu, tłumaczy Marek Janta, dyrektor regionalny Metrohouse & Partnerzy. Krąg zainteresowanych ofertą położoną z dala od miasta stanowią zwykle osoby mieszkające i pracujące w najbliższych okolicach.



 
Źródło: ankieta własna www.metrohouse.pl


Auto najczęstszym środkiem transportu do pracy
Z badań Głównego Urzędu Statystycznego „Dojazdy do pracy w 2010 roku na podstawie Badań Aktywności Ekonomicznej Ludności” wynika, że spośród aktywnych zawodowo Polaków 35,8 proc. przemierza do pracy dystans do 5 km, a kolejne 46,3 proc. od 6 do 20 km. W przypadku osób dojeżdżających do pracy do 5 km czas dojazdu w 98 proc zajmuje nie więcej niż pół godziny. Wśród osób dojeżdżających od 6 do 20 km dojazd trwa w 71 proc. do 30 minut, a dla 28 proc. nie więcej niż godzinę. Najchętniej wybieranym środkiem transportu jest samochód. W charakterze kierowcy dojeżdża nim do pracy 55 proc. osób aktywnych zawodowo. Kolejne 9 proc. stanowią pasażerowie aut.

Mając na uwadze obecne ceny paliwa klienci przed dokonaniem zakupu coraz bardziej skrupulatnie liczą koszty dojazdu do miejsca pracy, czy dowozu dzieci do szkoły. Przy codziennych przebiegach ok. 80 km, co nie jest niczym nadzwyczajnym wśród osób mieszkających na przedmieściach i mających rodziny, średni roczny koszt paliwa przekracza 9 tys. zł, mówi Marek Janta. Do tego należałoby doliczyć serwis auta, jego ubezpieczenie i często podwoić uzyskany wynik, bo standardem stały się dwa auta w rodzinie.

 

Źródło: GUS, Dojazdy do pracy w 2010 roku na podstawie Badań Aktywności Ekonomicznej Ludności




Źródło: Obliczenia własne

Posiadanie dziecka determinuje wybór lokalizacji
Z obserwacji pośredników wynika, że rodziny posiadające dzieci intensyfikują poszukiwania zwłaszcza w okolicach gwarantujących dostępność do placówek oświatowych. W ostatnich latach mile widziana jest bliskość placówek niepublicznych, które umożliwiają dłuższe pobyty dziecka i szeroki zakres zajęć dodatkowych. Rozwiązuje to problemy logistyczne z przewożeniem dzieci na kolejne zajęcia i ogranicza koszty.

Agencje nieruchomości już dawno zwróciły uwagę na fakt, że nabywcy kierują się odległością do szkół i przedszkoli. Jest to szczególnie ważny czynnik, jeśli kupują dom na terenach mniej zurbanizowanych, mówi Marcin Bystry, specjalista ds. e-marketingu w Metrohouse. – Dziś niektóre strony internetowe biur zapewniają możliwość zlokalizowania na mapie najbliższych obiektów charakterystycznych, w tym placówek oświatowych. Na stronie www.metrohouse.pl internauci mają możliwość odnalezienia na mapie aż 31 rodzajów obiektów. Ponadto w opisie nieruchomości system określa przybliżoną odległość do najpopularniejszych obiektów, co znacznie ułatwia orientację i podejmowanie decyzji przez osoby, które nie znają dobrze okolicy.


 
Widok ze strony www.metrohouse.pl. Klient może samodzielnie odnaleźć m.in. placówki oświatowe w pobliżu oglądanej oferty.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami lub odwiedź najbliższe biuro Metrohouse.

+48 22 626 pokaż!

Wypełnij poniższy formularz:

Czy ten wpis okazał się przydatny? Udostępnij znajomym


Wyślij wiadomość mailem

Czy ten wpis okazał się przydatny?
Wyślij znajomym!


Wyślij wiadomość mailem

Nasi klienci powiedzieli

,,Pan Maciej Kończak stanął na wysokości zadania wykazując się najwyższą kulturą w podejściu do klienta, ogromnym doświadczeniem i dużą wiedzą merytoryczną. Pan Maciej jest osobą bardzo cierpliwą i sumienną, która wnikliwie wsłuchuje się w potrzeby i oczekiwania klienta. Jednocześnie bardzo twórczo podchodzi do tematu, dzięki czemu w krótkim czasie pomógł nam znaleźć idealne mieszkanie."

— Michał C., Warszawa